Selected Recent Books
Schwarzer, R., & Wicklund, R. (Eds.) (1991). Anxiety and self-focused attention. Chur/London: Harwood Academic Publishers.
Schwarzer, R. (Ed.) (1992). Self-efficacy: Thought control of action. Washington, DC: Hemisphere.
Schwarzer, R. (1993). Streß, Angst und Handlungsregulation [Stress, anxiety and action regulation] (3rd rev. ed.). Stuttgart, Germany: Kohlhammer.
Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (Eds.). (1994). Gesellschaftlicher Umbruch als kritisches Lebensereignis. Psychosoziale Krisenbewältigung von Übersiedlern und Ostdeutschen [Social change as a critical life event. How East Germans cope with the psychosocial stress of migration]. Weinheim/München, Germany: Juventa.
Schwarzer, R. (1996). Psychologie des Gesundheitsverhaltens [Psychology of health behaviors]. (2nd rev. ed.). Göttingen, Germany: Hogrefe.
Schwarzer, R. (Ed.) (1997). Lehrbuch der Gesundheitspsychologie [Health psychology: A textbook]. (2nd rev. ed.) Göttingen, Germany: Hogrefe.
Schwarzer, R. (Ed.) (1998). Multimedia und Telelearning: Lernen im Cyberspace. Frankfurt: Campus.
Schwarzer, R. (Ed.) (1998). Advances in Health Psychology Research. CD ROM Volume. Berlin: Freie Universität.
Schwarzer, R. & Jerusalem, M. (Hrsg.). (1999). Skalen zur Erfassung von Lehrer- und Schülermerkmalen: Dokumentation der psychometrischen Verfahren im Rahmen der Wissenschaftlichen Begleitung des Modellversuchs Selbstwirksame Schulen. Berlin: Freie Universität Berlin. (ISBN 3-00-003708-X)
Schwarzer, R. (2000). Streß, Angst und Handlungsregulation [Stress, anxiety, and action regulation] (4th rev. ed.). Stuttgart, Germany: Kohlhammer.
Schwarzer, R., Jerusalem, M., & Weber, H. (Eds.). (2002). Gesundheitspsychologie von A bis Z [Health psychology from A to Z]. Göttingen, Germany: Hogrefe.
Schwarzer, R. (2004, in press). Enzyklopädie der Psychologie. Gesundheitspsychologie [Encyclopedia of Psychology. Health Psychology]. Göttingen: Hogrefe.
Schwarzer, R. (2004, in press).Gesundheitsverhalten: Eine Einführung in die Gesundheitspsychologie [Health behaviors: An introduction to health psychology].. Göttingen, Germany: Hogrefe.
Selected
Recent Journal Articles
Schwarzer, R., & Leppin, A. (1991). Social
support and health: A theoretical and empirical overview. Journal of Personal
and Social Relationships, 8, 99-127.
Schwarzer, R., & Weiner, B. (1991). Stigma controllability and coping as predictors of emotions and social support. Journal of Personal and Social Relationships, 8, 133-140.
Bowler, R., & Schwarzer, R. (1991). Environmental anxiety: Assessing emotional distress and concerns after toxin exposure. Anxiety Research, 4, 167-180.
Kleine, D., & Schwarzer, R. (1991). Angst und sportliche Leistung: Eine Meta-Analyse [Anxiety and sport performance: A meta-analysis]. Sportwissenschaft, 21, 9-28.
Mittag, W., Liebig, H., Freund, A., & Schwarzer, R. (1991). Selbstaufmerksamkeit und belastende Lebensereignisse: Eine Längsschnittstudie zur Rückfälligkeit von Alkoholikern. Zeitschrift für Klinische Psychologie, 20, 154-165.
Bowler, R., Schwarzer, R., Mergler, D., & Rauch, S. (1992). Screening for mental health problems after neurotoxic exposure: Brief psychometric scales. European Journal of Psychological Assessment, 8(2), 99-108.
Schwarzer, R., Hahn, A., & Jerusalem, M. (1993). Negative affect in East German migrants: Longitudinal effects of unemployment and social support. Anxiety, Stress, and Coping, 6, 57-69.
Schwarzer, R. (1993). Defensiver und funktionaler Optimismus als Bedingungen für Gesundheitsverhalten [Defensive and functional optimism as prerequisites for health behaviors.] Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 1, 7-31.
Mittag, W., & Schwarzer, R. (1993). Interaction of employment status and self-efficacy on alcohol consumption: A two-wave study on stressful life transitions. Psychology & Health, 8, 77-87.
Schwarzer, R., & Hahn, A. (1993). Psychosocial changes in East German refugees. Refuge, 12(7), 17.
Schwarzer, R., Hahn, A., & Fuchs, R. (1993). Persönliche Ressourcen und Streßbewältigung als Einflußgrößen für Gesundheit: Eine Längsschnittstudie an DDR-Übersiedlern [Personal resources and coping with stress as predictors for health: A longitudinal study with GDR migrants]. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 1 (4), 254-270.
Schwarzer, R. (1994). Optimism, vulnerability, and self-beliefs as health-related cognitions: A systematic overview. Psychology & Health, 9, 161-180.
Schwarzer, R. (1994). Optimistische Kompetenzerwartung: Zur Erfassung einer personalen Bewältigungsressource [Generalized self-efficacy: Assessment of a personal coping resource]. Diagnostica, 40(2), 105-123.
Schwarzer, R. (1994). Volitionstheorie der Gesundheitserziehung [Volition theory of health education]. Zeitschrift für Pädagogik, 40(6), 907-922.
Schwarzer, R., Dunkel-Schetter, C., & Kemeny, M. (1994). The multidimensional nature of received social support in gay men at risk of HIV infection and AIDS. American Journal of Community Psychology, 22, 319-339.
Schwarzer, R., Hahn, A., & Schröder, H. (1994). Social integration and social support in a life crisis: Effects of macrosocial change in East Germany. American Journal of Community Psychology, 22(5), 685-706.
Schwarzer, R., Jerusalem, M., & Hahn, A. (1994). Unemployment, social support and health complaints: A longitudinal study of stress in East German refugees. Journal of Community and Applied Social Psychology, 4, 31-45.
Schwarzer, R., Schröder, K., & Schröder, H. (1994). Alcohol consumption in a time of macrosocial stress: Migration, social isolation, and anger as risk factors. Anxiety, Stress, and Coping. An International Journal, 7, 173-184.
Auhagen, A. E., & Schwarzer, R. (1994). Ein neues Leben mit neuen Freunden: Zum Prozeß der sozialen Integration bei Übersiedlern aus der DDR [A new life with new friends: On the social integration of migrants from East Germany]. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 26(2), 166-184.
Fuchs, R., & Schwarzer, R. (1994). Selbstwirksamkeit zur sportlichen Aktivität: Reliabilität und Validität eines neuen Meßinstruments [Self-efficacy towards physical exercise: Reliability and validity of a new instrument]. Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie, 14(3), 141-154.
Fuchs, R., Hahn, A., & Schwarzer, R. (1994). Effekte sportlicher Aktivität auf Selbstwirksamkeitserwartung und Gesundheit in einer streßreichen Lebenssituation [The effects of sport on self-efficacy and health in a stressful life situation]. Sportwissenschaft, 24(1), 67-81.
Schwarzer, R. (1995). A window on the self: Reconstructing thought processes to understand human action. Psychology & Health, 10, 285-289.
Schwarzer, R. (1995). Modelling health behavior change: The health action process approach. The Canadian Health Psychologist/Le psychologue canadien de la santé, 3(2), 49-51.
Schwarzer, R., & Hahn, A. (1995). Reemployment after migration from East to West Germany: A longitudinal study on psychosocial factors. Applied Psychology. An International Review, 44(1), 77-93.
Zhang, J. X., & Schwarzer, R. (1995). Measuring optimistic self-beliefs: A Chinese adaptation of the General Self-Efficacy Scale. Psychologia, 38(3), 174-181.
Bäßler, J. & Schwarzer, R. (1996). Evaluación de la autoeficacia: Adaptación española de la escala de autoeficacia general [Measuring generalized self-beliefs: A Spanish adaptation of the General Self-Efficacy scale]. Ansiedad y Estrés, 2(1), 1-8.
Burke, R. J., Greenglass, E. R., & Schwarzer, R. (1996). Predicting teacher burnout over time: Effects of work stress, social support, and self-doubts on burnout and its consequences. Anxiety, Stress, and Coping: An International Journal, 9, 261-275,
Schwarzer, R., & Chung, R. (1996). Anticipating stress in the community: Worries about the future of Hong Kong. Anxiety, Stress, and Coping, 9(2), 163-178.
Schwarzer, R. & Kleiber, D. (1996). Professional burnout. Anxiety, Stress, and Coping: An International Journal, 9, 181-184.
Stewart, S. M., & Schwarzer, R. (1996). Stability of coping in Hong Kong medical students: A longitudinal study.Personality and Individual Differences, 20 (2), 245-255
Tang, C. S. K., Wong, C. S. Y., & Schwarzer, R. (1996). Psychosocial differences between occasional and regular adolescent users of marijuana and heroin. Journal of Youth and Adolescents, 25(2), 219-239.
Schwarzer, R., Bäßler, J., Kwiatek, P., Schröder, K., & Zhang, J. X. (1997). The assessment of optimistic self-beliefs: Comparison of the German, Spanish, and Chinese versions of the General Self-Efficacy Scale, Applied Psychology. An International Review. 46(1), 69-88
Wong, C. S. Y., Tang, C. S. K., & Schwarzer, R. (1997). Psychosocial correlates of substance use: Comparing high school students with incarcerated offenders in Hong Kong. Journal of Drug Education. 27(2), 147-172.
Jerusalem, M., Schwarzer, R. & Hahn, A. (1996). Social bonding and loneliness after network disruption: A longitudinal study of East German refugees. Social Indicators, 38 (3) 229-243.
Schwarzer, R., Born, A., Iwawaki, S., Lee, Y.-M., Saito, E., & Yue, X. (1997). The assessment of optimistic self-beliefs: Comparison of the Chinese, Indonesian, Japanese, and Korean versions of the General Self-Efficacy Scale. Psychologia, 40 (1),
Schröder, K. E. E., Schwarzer, R., & Endler, N. S. (1997). Predicting cardiac patients' quality of life from the characteristics of their spouses. Journal of Health Psychology, 2 (2), 231-244. .
Schwarzer, R., & Schröder, K.E.E. (1997). Effects of self-efficacy and social support on postsurgical recovery of heart patients. Irish Journal of Psychology, 18 (1), 88-103..
Schwarzer, R. & Schröder, K.E.E. (1997). Social and personal coping resources as predictors of quality of life in cardiac patients. European Review of Applied Psychology, 47, 131-135..
Schwarzer, R., & Born, A. (1997). Optimistic self-beliefs: Assessment of general perceived self-efficacy in thirteen cultures. World Psychology, 3(1-2), 177-190.
Schröder, K. E. E., Schwarzer, R., & Konertz, W. (1998). Coping as a mediator in recovery from heart surgery: A longitudinal study. Psychology & Health, 13, (1), 83-97.
Schwarzer, R. (1998). Optimism, goals, and threats: How to conceptualize self-regulatory processes in the adoption and maintenance of health behaviors. Psychology and Health, 13, pp. 759-766.
Schwarzer, R. (1998). Self-Science: Das Trainingsprogramm zur Selbstführung von Lehrern. Unterrichtswissenschaft, Sonderheft: Selbstwirksame Schulen: Ein neuer Impuls für die Schulreform, 2, 158-172.
Gölz, C., Schwarzer, R., & Fuchs, R. (1998). Selbstwirksamkeit zu gesunder Ernährung: Eine Längsschnittstudie an Patienten mit Fettstoffwechselstörungen. Zeitschrift für Gesundheitswissenschaften, 6(1), 34-43.
Hobfoll, S. E., Schwarzer, R., & Chon, K. K. (1998). Disentangling the stress labyrinth: Interpreting the meaning of the term stress as it is studied in health context. Anxiety, Stress, and Coping: An International Journal, 11(3), 181-212.
Schwarzer, R., Mueller, J., & Greenglass, E. (1999). Assessment of optimistic self-beliefs on the Internet: Data collection in cyberspace. Anxiety, Stress, and Coping, 12, pp. 145-161. Schwarzer, R. (1999). Self-regulatory processes in the adoption and maintenance of health behaviors: The role of optimism, goals, and threats. Journal of Health Psychology, 4(2), 115-127.Schmitz, G. S. & Schwarzer, R. (1999). Proaktive Einstellung von Lehrern: Konstruktbeschreibung und psychometrische Analysen. Empirische Pädagogik, 13(1), 3-27.
Schwarzer, R. & Schmitz, G. S. (1999). Kollektive Selbstwirksamkeitserwartung von Lehrern. Eine Längsschnittstudie in zehn Bundesländern. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 30 (4), 262-274.
Schmitz, G. S. & Schwarzer, R. (2000). Selbstwirksamkeitserwartung von Lehrern: Längsschnittbefunde mit einem neuen Instrument. [Self-efficacy of teachers: Longitudinal data using a new questionnaire]. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 14 (1), 12-25.
Bowler, R. M., & Schwarzer, R. (2000). Health after long-term chemical exposure: Illness, psychiatric symptoms, and quality of life. (Special Issue, Health Psychology: Objectives and Models). European Review of Applied Psychology, 50(3), 341-345.
Knäuper, B., & Schwarzer, R. (2000). Selbstwirksamkeitserwartungen in der Patientenschulung. Praxis. Klinische Verhaltensmedizin und Rehabilitation, 13(51), 5-10.
Renner, B., Knoll, N., & Schwarzer, R. (2000). Age and body weight make a difference in optimistic health beliefs and nutrition behaviors. International Journal of Behavioral Medicine, 7(2), 143-159.
Satow, L., & Schwarzer, R. (2000). Selbstwirksamkeitserwartung, Besorgtheit und Schulleistung: Eine Längsschnittuntersuchung in der Sekundarstufe I [Self-efficacy, worry and school performance: A longitudinal study]. Empirische Pädagogik, 14(2), 131-150.
Schwarzer, R., & Renner, B. (2000). Social-cognitive predictors of health behavior: Action self-efficacy and coping self-efficacy. Health Psychology, 19(5), 487-495.
Schwarzer, R., Schmitz, G. S., & Tang, C. (2000). Teacher burnout in Hong Kong and Germany: A cross-cultural validation of the Maslach Burnout Inventory. Anxiety, Stress, and Coping, 13, 309-326.Schröder, K. E. E., & Schwarzer, R. (2001). Do partners' personality resources add to the prediction of patients' coping and quality of life? Psychology & Health, 16(2), 139-159).
Schwarzer, R. (2001). Social-cognitive factors in changing health-related behavior. Current Directions in Psychological Science, 10, 47-51..
Schwarzer, R. (2001). Stress, resources, and proactive coping. Applied Psychology: An International Journal, 50, 400-407.
Tang, C. S.-K., Au, W.-T., Schwarzer, R., & Schmitz, G. S. (2001). Mental health outcomes of job stress among Chinese teachers: Role of stress resource factors and burnout. Journal of Organizational Behavior, 22, 887-901.
Bowler, R. M., Smith, M. W., Schwarzer, R., Perez-Arce, P., & Kreutzer, R. A. (2002). Neuropsychological and academic characteristics of Mexican-American children: A longitudinal field study. Applied Psychology: An International Review, 51(3), 458-478.
Schmitz, G. S., & Schwarzer, R. (2002). Individuelle und kollektive Selbstwirksamkeitserwartung von Lehrern [Individual and collective self-efficacy of teachers]. Zeitschrift für Pädagogik, 44. Beiheft: Selbstwirksamkeit und Motivationsprozesse in Bildungsinstitutionen, 192-214.
Scholz, U., Gutiérrez-Doña, B., Sud, S., & Schwarzer, R. (2002). Is general self-efficacy a universal construct? Psychometric findings from 25 countries. European Journal of Psychological Assessment, 18(3), 242-251.
Schwarzer, R. (2002). Die Heilkraft des sozialen Netzes [The healing power of the social network]. Psychologie Heute, 29(10), 62-69.
Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (2002). Das Konzept der Selbstwirksamkeit [The concept of self-efficacy]. Zeitschrift für Pädagogik, 44. Beiheft: Selbstwirksamkeit und Motivationsprozesse in Bildungsinstitutionen, 28-53.
Luszczynska, A., & Schwarzer, R. (2003). Planning and self-efficacy in the adoption and maintenance of breast self-examination: A longitudinal study on self-regulatory cognitions. Psychology & Health, 18, 93-198.
Satow, L. & Schwarzer, R. (2003). Entwicklung schulischer und sozialer Selbstwirksamkeitserwartung. Eine Analyse individueller Wachstumskurven [Development of perceived self efficacy in academic and social domains. An analysis of individual growth curves]. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 50(2), 168-181.
Schulz, U., & Schwarzer, R. (2003). Soziale Unterstützung bei der Krankheitsbewältigung: Die Berliner Social Support Skalen (BSSS) [Social support and coping with illness: The Berlin Social Support Scales [BSSS]). Diagnostica, 49(2), 73-82
Renner, B., & Schwarzer, R. (2003). Risikostereotype, Risikowahrnehmung und Risikoverhalten im Zusammenhang mit HIV [Risk stereotypes, risk perception and risk behavior in connection with HIV]. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 11(3), 112-121.
Schulz, U., & Schwarzer, R. (2004, in press). Long-term effects of spousal support on coping with cancer after surgery. Journal of Social and Clinical Psychology.
Luszczynska, A., Diehl, M., Gutiérrez Doña, B., Kuusinen, P., & Schwarzer, R. (2004, in press). Measuring One Component of Dispositional Self-Regulation: Attention Control in Goal Pursuit . Journal of Personality and Individual Differences.
Luszczynska, A., Gutiérrez-Doña, B., & Schwarzer, R. (2004, in press). General Self-Efficacy in various domains of human functioning: evidence from five countries. International Journal of Psychology.
Renner, B., & Schwarzer, R. (2004, in press). Nutritional intentions as a mediator or moderator: Differences between intenders and non-intenders in terms of diet and social-cognitive variables. Polish Psychological Bulletin.
Schwarzer, R., & Gutiérrez-Doña, B. (2003). More spousal support for men than for women: A comparison of sources and types of support. Manuscript submitted for publication.
Selected Recent Book Chapters
Leppin, A., & Schwarzer, R. (1991). Attributions of Type A individuals in an experimental stress condition. In C. D. Spielberger, I. G. Sarason, J. M. T. Brebner, & J. Strelau (Eds.). Stress and anxiety. Vol. 13. (pp. 261-273). New York/Washington, DC: Hemisphere.
Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1992). Anxiety theory: A cognitive process approach. In Hagtvet, K. A. & Johnson, T. B. (Eds.), Advances in test anxiety research, Band 7 (pp. 2-16). Lisse, The Netherlands: Swets & Zeitlinger.
Schwarzer, R., & Leppin, A. (1992). Social support and mental health: A conceptual and empirical overview. In L. Montada, S.-H. Filipp, & M. J. Lerner (Eds.). Life crises and experiences of loss in adulthood (pp. 435-458). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Schwarzer, R., & Leppin, A. (1992). The possible impact of social ties and support on morbidity and mortality. In H. Veiel & U. Baumann (Eds.). The meaning and measurement of social support (pp. 65-83). Washington, DC: Hemisphere.
Schwarzer, R. (1994). Kausalattributionen als gesundheitsbezogene Kognitionen [Causal attributions as health-related cognitions]. In F. Försterling & J. Stiensmeier-Pelster, Attributionstheorie. Grundlagen und Anwendungen (pp. 213-234). Göttingen, Germany: Hogrefe.
Schwarzer, R. (1994). Streß durch Wandel oder Wandel durch Streß? [Stress through change or change through stress?] In R. Schwarzer & M. Jerusalem (Eds.), Gesellschaftlicher Umbruch als kritisches Lebensereignis. Psychosoziale Krisenbewältigung von Übersiedlern und Ostdeutschen. (pp. 11-20). Weinheim/München: Juventa.
Schwarzer, R., & Hahn, A. (1994). Gesundheitsbeschwerden: Wie Streß und Ressourcen die Symptombelastung verändern [Health complaints: How stress and resources alter the symptoms]. In R. Schwarzer & M. Jerusalem (Eds.), Gesellschaftlicher Umbruch als kritisches Lebensereignis. Psychosoziale Krisenbewältigung von Übersiedlern und Ostdeutschen. (pp. 183-197). Weinheim/München: Juventa.
Schwarzer, R., Hahn, A., & Fuchs, R. (1994). Unemployment, social resources, and mental and physical health: A three-wave study on men and women in a stressful life transition. In G. P. Keita & J. J. Hurrell (Eds.), Job stress in a changing workforce: Investigating gender, diversity, and family issues. (pp. 145-157, Chpt. 6). Washington, DC: APA Books.
Auhagen, A. E., & Schwarzer, R. (1994). Das unsichtbare Netz: Neue Freundschaften [The invisible net: New friendships]. In R. Schwarzer & M. Jerusalem (Eds.), Gesellschaftlicher Umbruch als kritisches Lebensereignis. Psychosoziale Krisenbewältigung von Übersiedlern und Ostdeutschen. (pp. 105-121). Weinheim/München: Juventa.
Fuchs, R., & Schwarzer, R. (1994). Gesundheitserziehung und Gesundheitsförderung (Kapitel 14) [Health education and health promotion]. In K. A. Schneewind (Ed.), Vol. I: Psychologie der Erziehung und Sozialisation der Reihe Enzyklopädie der Psychologie (pp. 403-432). Göttingen, Germany: Hogrefe.
Lewis, M. A., Rook, K. S., & Schwarzer, R. (1994). Social support, social control and health among the elderly. In G. Penny, P. Bennett, & M. Herbert (Eds.). Health psychology: A life-span perspective (pp. 191-211). London: Harwood.
Schwarzer, R. (1995). Entwicklungskrisen durch Selbstwirksamkeitserwartung meistern [Mastering developmental crises through self-efficacy]. In W. Edelstein (Ed.), Entwicklungskrisen kompetent meistern. Der Beitrag der Selbstwirksamkeitstheorie von Albert Bandura zum pädagogischen Handeln (pp. 25-34). Heidelberg, Germany: Roland Asanger Verlag.
Schwarzer, R., & Fuchs, R. (1995). Changing risk behaviors and adopting health behaviors: The role of self-efficacy beliefs. In A. Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies (pp. 259-288). New York: Cambridge University Press.
Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1995). Optimistic self-beliefs as a resource factor in coping with stress. In S. E. Hobfoll & M. W. deVries (Eds.), Extreme stress and communities: Impact and intervention (pp. 159-177). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.
Schwarzer, R. (1996). Thought control of action: Interfering self-doubts. In I. G. Sarason, G. R. Pierce, & B. R. Sarason (Eds.), Cognitive interference: Theories, methods, and findings (pp. 99-115). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Schwarzer, R., & Schwarzer, C. (1996). A critical survey of coping instruments. In M. Zeidner & N. S. Endler (Eds.), Handbook of coping: Theory, research and applications (pp. 107-132). New York: Wiley.
Schwarzer, R., & Fuchs, R. (1996). Self-efficacy and health behaviors. In M. Conner & P. Norman (Eds.), Predicting health behavior: Research and practice with social cognition models. (pp. 163-196) Buckingham, UK: Open University Press.
Fuchs, R., & Schwarzer, R. (1997). Tabakkonsum: Erklärungsmodelle und Interventionsansätze [Tobacco consumption: Explanation and intervention]. In Schwarzer, R. (Ed.) Gesundheitspsychologie. Ein Lehrbuch. [Health psychology: A textbook], (2nd rev. ed.), pp. 209-244. Göttingen, Germany: Hogrefe.
Leppin, A., & Schwarzer, R. (1997). Sozialer Rückhalt, Krankheit und Gesundheitsverhalten [Social support, illness and health behaviors]. In Schwarzer, R. (Ed.) Gesundheitspsychologie. Ein Lehrbuch. [Health psychology: A textbook], (2nd rev. ed.), pp. 349-373. Göttingen, Germany: Hogrefe.
Schwarzer, R., & Renner, B. (1997). Risikoeinschätzung und Optimismus [Risk appraisal and optimism]. In Schwarzer, R. (Ed.) Gesundheitspsychologie. Ein Lehrbuch. [Health psychology: A textbook], (2nd rev. ed.), pp. 43-66. Göttingen, Germany: Hogrefe.
Schröder, K., & Schwarzer, R. (1997). Bewältigungsressourcen [Coping resources]. In Tesch-Römer, C., Salewski, C., & Schwarz, G. (Eds.), Psychologie der Bewältigung (pp. 174-195). Weinheim, Germany: Beltz.
Schwarzer, R. (1998). Stress and coping from a social-cognitive perspective. In P. Csermely (Ed.), Stress of life: From molecules to man.[1998 volume of Annals of the New York Academy of Sciences], pp. 531-537. New York: New York Academy of Sciences. ISBN 1-57331-116-2.
Schwarzer, R. (1998). Telelernen mit Multimedia in der Informationsgesellschaft [Telelearning with multimedia in the information society]. In R. Schwarzer (Ed.), MultiMedia und TeleLearning - Lernen im Cyberspace. (pp. 9-16). Frankfurt/M., Germany: Campus [ISBN: 3-593-36015-2].
Schwarzer, R. (1998). Stress and coping resources: Theory and review. In Schwarzer, R. (Ed.), Advances in health psychology research, Berlin: Freie Universität Berlin. [CD-ROM publication [ISBN 3-00-002776-9]
Tang, C. S. K., Schwarzer, R., & Wong, C. S. W. (1998). An index to screen adolescents at risk for substance abuse. In Schwarzer, R. (Ed.), Advances in health psychology research, Berlin: Freie Universität Berlin [CD-ROM publication]. [ISBN 3-00-002776-9]
Knäuper, B. & Schwarzer, R. (1999). Gesundheit über die Lebensspanne. In Oerter, R., von Hagen, C., Röper, G., & Noam, G. (Hrsg.), Klinisches Entwicklungspsychologie. Ein Lehrbuch (Kapitel 29, S. 711-727). Weinheim: Beltz.
Schwarzer, R. & Greenglass, E. (1999). Teacher burnout from a social-cognitive perspective: A theoretical position paper. In R. Vandenberghe & M. Huberman (Eds.), Understanding and preventing teacher burnout: A sourcebook of international research and practice. Cambrdge University Press.
Schwarzer, R., & Renner, B. (1999). Gesundheitspsychologie [Health psychology]. In Bundesvereinigung für Gesundheit e.V., Bundesverband der Ärzte des Öffentlichen Gesundheitswesens, Deutsches Verband für Gesundheitswissenschaften, & Bundesvereinigung für Gesundheit (Eds.), Gesundheit: Strukturen und Handlungsfelder (chap. 7.7), Neuwied, Germany: Luchterhand Verlag.
Schwarzer, R., & Taubert, S. (1999). Radzenie sobie ze stresem: wymiary i procesy [Coping with stress: Dimensions and processes; in Polish]. Promocja zdrowia nauki spoleczene i medycyna, VI, 17, 72-92
Mueller, J. H., Jacobsen, D. M., & Schwarzer, R. (2000). What are computing experiences good for: A case study in on-line research. In M. H. Birnbaum (Ed.), Psychological experiments on the internet (pp. 195-216). San Diego, CA: Academic Press.
Renner, B., & Schwarzer, R. (2000). Gesundheit: Selbstschädigendes Handeln trotz Wissen [Health: Self-impairing actions in spite of knowledge]. In H. Mandl & J. Gerstenmaier (Eds.), Die Kluft zwischen Wissen und Handeln: Empirische und theoretische Lösungsansätze (pp. 25-50). Göttingen, Germany: Hogrefe.
Schwarzer, R. (2000). Manage stress at work through preventive and proactive coping. In E. A. Locke (Ed.), The Blackwell handbook of principles of organizational behavior (Chpt. 24; pp. 342-355). Oxford, UK: Blackwell.
Schwarzer, R., & Gutiérrez-Doña, B. (2000). Health psychology. In K. Pawlik & M. R. Rosenzweig, International handbook of psychology (pp. 452-465). London: Sage.
Stöber, J., & Schwarzer, R. (2000). Angst [Anxiety]. In J. H. Otto, H. A. Euler & H. Mandl (Hrsg.), Emotionspsychologie. Ein Handbuch (S. 189-198). Weinheim, Germany: Beltz, Psychologie Verlags Union.
Lang, F. R., Rieckmann, N., & Schwarzer, R. (2000). Lebensqualität über die Lebensspanne: Die Rolle von Depressivität und Alter in der Alltagsgestaltung. In M. Bullinger, J. Siegrist & U. Ravens-Sieberer (Hrsg.), Lebensqualitätsforschung aus medizinpsychologischer und -soziologischer Perspektive. [Jahrbuch der Medizinischen Psychologie: Lebensqualität, Bd. 18] (S. 337-353). Göttingen: Hogrefe.
Schwarzer, R., & Knoll, N. (2001). Personale Ressourcen im Alter. [Personal resources in old age. Expertise for the German Center for Research on the Elderly]. In Deutsches Zentrum für Altersfragen (Hrsg.), Expertisen zum Dritten Altersbericht der Bundesregierung (Bd. 1, S. 11-94). Leske & Budrich: Opladen, Germany.
Schwarzer, R. (2001). Health: Self-regulation. In N. J. Smelser & P. B. Baltes (Eds.), The international encyclopedia of the social and behavioral sciences (Vol. 10, pp. 6615-6619). Oxford, England: Elsevier.
Schwarzer, R., & Knäuper, B. (2001). Dynamische Modelle der Gesundheitsverhaltensänderung [Dynamic models of health behavior change]. In: R. K. Silbereisen & M. Reitzle (Eds.), Psychologie 2000. Bericht über den 42. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Jena 2000 (pp. 693-701). Lengerich, Germany: Pabst.
Jerusalem, M., & Schwarzer, R. (2002). SWE. Skala zur Allgemeinen Selbstwirksamkeitserwartung [SWE. General self-efficacy scale]. In E. Brähler, J. Schumacher & B. Strauß (Hrsg.), Diagnostische Verfahren in der Psychotherapie (Diagnostik für Klinik und Praxis, Band 1) (no p. nos.). Göttingen, Germany: Hogrefe.
Knoll, N., & Schwarzer, R. (2002). Gender and age differences in social support: A study of East German refugees. In G. Weidner, M. S. Kopp, & M. Kristenson (Eds.), Heart disease: Environment, stress, and gender. NATO Science Series, Series I: Life and Behavioural Sciences, Vol. 327 (pp. 198-210). Amsterdam: IOS Press. [ISBN 1 58603 082 5]
Renner, B., & Schwarzer, R. (2002). Gesundheitspsychologie [Health psychology]. In H. G. Homfeldt, U. Laaser, U. Prümel-Philippsen, & B. Robertz-Grossmann (Eds.), Studienbuch Gesundheit. Soziale Differenz–Strategien–Wissenschaftliche Disziplinen (pp. 291-307). Neuwied, Germany: Luchterhand.
Schwarzer, R., & Rieckmann, N. (2002). Social support, cardiovascular disease, and mortality. In G. Weidner, M. S. Kopp, & M. Kristenson (Eds.), Heart disease: Environment, stress, and gender. NATO Science Series, Series I: Life and Behavioural Sciences, Vol. 327 (pp. 185-197). Amsterdam: IOS Press.
Schwarzer, R., & Taubert, S. (2002). Tenacious goal pursuits and striving toward personal growth: Proactive coping. In E. Frydenberg (Ed.), Beyond coping: Meeting goals, visions and challenges (pp. 19-35). London: Oxford University Press.
Renner, B., & Schwarzer, R. (2003). Applied fields: Health. In R. Fernández-Ballesteros (Ed.), The encyclopedia of psychological assessment (Vol. 1, pp. 69-72). London: Sage.
Schwarzer, R., & Schulz, U. (2003). Stressful life events. In I. B. Weiner (Ed.-in-Chief) & A. M. Nezu, C. M. Nezu, & P. A. Geller (Vol. Eds.), Handbook of psychology: Vol. 9. Health psychology (pp. 27-49). New York: Wiley.
Renner, B. & Schwarzer, R. (2003). Social-cognitive factors in health behavior change. In J. Suls, & K. Wallston (Eds.), Social psychological foundations of health and illness (pp. 169-196). Oxford: Blackwell.
Schwarzer, R., & Knoll, N. (2003). Positive coping: Mastering demands and searching for meaning (Chpt. 25). In S. J. Lopez & C. R. Snyder, Positive psychological assessment: A handbook of models and measures (pp. 393-409). Washington, DC: American Psychological Association.
Sniehotta, F. F. & Schwarzer, R. (2003). Modellierung der Gesundheitsverhaltensänderung [Modeling the health behavior change].. In M. Jerusalem & H. Weber (Hrsg.), Psychologische Gesundheitsförderung: Diagnostik und Prävention (S. 677-694). Göttingen: Hogrefe.
Schwarzer, R., Knoll, N., & Rieckmann, N. (in press). Social support. In A. Kaptein & J. Weinman (Eds.), Introduction to health psychology. Oxford, England: Blackwell .
Last Update: 28. Dez 03 18:55.