Dr. Brigitte Berendt / Kontakt: bberendt@zedat.fu-berlin.de                               Stand 13. April 2014

 

Hochschuldidaktische Weiterbildung, Forschung, Beratung, Entwicklung.

 

Informationen im Überblick (weitere Einzelheiten, auch in englischer Sprache, sowie englische und deutsche Publikationen:  http://userpage.fu-berlin.de/~bberendt. Zur Vertiefung: Berendt 2013 [1]).

Short biography in English and publications in English and German / A. B. C. -> following 1 - 6 of this German survey.

 

 

1. Studium: Jura, Erz.Wiss. (Freie Universität Berlin / FUB und Univerität Köln), Sonderqualifikationen: Postgraduate Diploma  Hochschuldidaktik (University of Surrey / U.K. - Prof. Dr. L. Elton), Ausbildung in TZI (durch R. Cohn / Deutschland Schweiz) und in Gruppendynamik (NTL / USA)

 

2.  Aktivitäten in HD-Weiterbildung, Forschung, Beratung, Entwicklung 1965 – April 2014 auf  institutioneller, nationaler, internationaler Ebene, z.B.

 

  -   Als Beauftragte des Rektors und Senats der FUB für das Tutorenwesen Initiative und Leitung des wiss. Tutorenprogramms 1965 (Fokus: Kleingruppen in Massenveranstaltungen unterschiedlicher Fächer) mit ersten hochschuldidaktischen Fortbildungsveranstaltungen

 

-  Initiative und Leitung des 1. Entwicklungsforschungsprojekts zu Hochschuldidaktischer Weiterbildung in der BRD 1975-1979 (als BLK-Modellversuch) Entwicklung, Erprobung und empirische Überprüfung eines Curriculums zur hochschuldidaktischen Aus- und Fortbildung der Lehrenden an der Hochschule″

 

-  Leitung ″Arbeitsstelle Hochschuldidaktische Fortbildung und Beratung″ /   Freie     Universität  Berlin  1976 – 2001 (durch Kuratoriumsbeschlüsse institutionelle Zuordnung zum FB Erziehungs- und Unterrichtswissenschaften 1976 im laufenden Modellversuch, sowie 1978 Zuordnung der personellen Ausstattung des Modellversuchs als Dauerstellen)

 

-     Drittmittelprojekte in Hochschuldidaktischer Weiterbildung, Forschung, Beratung und Entwicklung  seit 1970 (gefördert u.a.  von BLK, BMBW, DAAD, EG/EU, DSE, GTZ, Senatsverwaltung für Wissenschaft und Forschung, Stiftung Volkswagenwerk, UNESCO, bzw. durch in- und ausländische Universitäten seit 1970); i.d.R. mit Workshops, Beratungen, Vorträ­gen (u.a. über Forschungsstand betr. Hochschullehre und -lernen, Handlungsorientierungen, sowie erfolgreiche Strategien zur Förderung der Qualität der Lehre / fachübergreifend, fachbezogen) an osteuropäischen, sowie afrikanischen, arabischen und asiatischen Hochschulen (u.a. in Kenya, Namibia, Nigeria, Jordanien, Syrien, Japan)

 

3.    Einbindung in nationale Entwicklungen z.B.

 

  -   Beraterin der Stiftung Volkswagenwerk 1969 - 1971 für den Aufbau von Tutorenprogrammen

 

-   Mehrfach Vorstandsmitglied des Berufsverbandes Arbeitsgemeinschaft für Hochschuldidaktik / AHD,  seit 2008 Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik / dghd

 

-   Nationale Koordinatorin für Hochschuldidaktische Weiterbildung, u.a. Initiatorin und Leiterin der nationalen Netzwerke ″Verbund Lehren und Lernen″ (mit Gasch, Huber, Ritter), und des AHD-Arbeitskreises ″Qualifizierung für die Lehre″, sowie nationale Koordinatorin und Vertreterin der BRD im Rahmen des Europäischen UNESCO-Netzwerks  ENSDHE (vgl. 4.)

 

- Als AHD-Vorstandsmitglied an der FUB Vorbereitung und Durchführung der nationalen Jahrestagungen des Berufsverbandes AHD ″Neue Formen des Lehrens und Lernens im Hochschulalltag″ 1976 (ca. 500 Teilnehmende), sowie ″Evaluation zur Verbesserung der Qualität der Lehre und weitere Massnahmenmit Stary 1992

 

-   Mitglied der AHD-Curriculum AG (2005: Vorbereitung der AHD/dghd Leitlinien für Modularisierung und Zertifizierung), weiterhin der dghd AG für Wb (u.a. Vorbereitung betr. Kompetenzkatalog)

 

-   Stellvertretende Vorsitzende der Akkreditierungskommission / AKKO von AHD und dghd 2001 – 2010

 

-  2012 Beginn der Initiative eines Projekts zur berufsbezogenen wissenschaftlichen Weiterbildung (Professionalisierung) für neu eingestellte wiss. Mitarbeiter / innen in Hochschuldidaktik und Qualitätsmanagement mit Selbststudienmaterialien (im Kontext eigener positiver Erfahrungen mit dem o.a. Postgraduate Diploma Hochschuldidaktik an der University Surrey / U.K)

 

-   Seit 2012 Mitglied der dghd-Forschungskommission

 

-   Seit 2013 erneut Mitglied der dghd-Akkreditierungskommission / AKKO

 

-  März 2014 (43.dghd-Jahrestagung) Präsentation "Forschungsbasierte Werkstattseminare (AHD- / dghd-akkreditiert) als erfolgreiche Trigger für "Gute Lehre", insbesondere für den Shift from Teaching to Learning (die Vortragsfolien werden auf der Tagungswebsite veröffentlicht werden)

 

-   Beraterin, Autorin, später Mitherausgeberin des Handbuch Hochschullehre / HHL 1994 – 2001; seit 2001 Autorin, Lektorin und Mitherausgeberin des Neuen Handbuch Hochschullehre / NHHL (Raabe Verlag / gemeinsam mit z.Zt. Fleischmann, Schaper, Szczyrba seit 2012, Wildt)

 

-   Weiterhin Begutachtung von Anträgen für Drittmittel, Durchführung dghd-akkreditierter Werkstattseminare an verschiedenen Hochschulen, sowie Beratungen - auch betr. Projekte im Rahmen des Qualitätspakts Lehre, sowie für Promovierende und wiss. Mitarbeiter / innen der Arbeitsbereiche Hochschuldidaktik und Qualitätsmanagement / Leiter und Leiterinnen hochschuldidaktischer Einrichtungen und/oder Projekte

 

 

4.   Einbindung in internationale Entwicklungen, z.B. [2]                                          

 

-   Vertreterin der BRD im EG-Projekt ″Staff Mobility″ seit 1978 und in die von dieser initiierten sog. ″Maidstone Group″ (Kooperation mit europäischen Kollegen/Kolleginnen) 1979 – 1997

 

-    Präsidentin der ″European Association for Research and Development in HE /EARDHE″ 1986 – 2000

 

-    Vertreterin der BRD im UNESCO-Netzwerk ″European Network Staff Development in Higher Education / ENSDHE″ 1985 – 2001; sowie Vertreterin von ENSDHE auf der Weltkonferenz der UNESCO 1998 in der internationalen Podiumsdiskussion "Staff Development: A Continuous Mission" mit entsprechenden Netzwerken afrikanischer, arabischer, asiatischer Universitäten

 

-    Im Vorfeld des Bologna-Prozesses 1997, 1998 Forschungen für UNESCO-CEPES,  Europ. Rektoren­konferenz CRE und UNESCO über Entwicklung und Stand der Hochschullehr- und -lernforschung / ″Shift from Teaching to Learning″ und ″Unterstützung durch Academic Staff Development / ASD″, sowie den Stand von ASD in Europa → ″European Agenda for Change″ (CRE, UNESCO-CEPES 1997)

 

-   Planung und Durchführung internationaler Kongresse durch die FUB-Arbeitsstelle: Gemeinsam mit Banta und Anderson (USA) ″5th Conference on Assessing Quality in Higher Education 1993; ″6th Eardhe Conference Cross Cultural Dialogue and Development in Higher EducationAdvanced Study Programmes for Key Persons 1999; ″Symposium Arab-German Academic CooperationInstitutional and Individual Perspectives 2003

 

-    Keynote- oder Invited speaker auf internationalen Konferenzen; zuletzt 2012 auf der 37. Internationalen Konferenz Improving University Teaching / IUT ″Fostering Knowledge Transfer″. B. Berendt gab einen Überblick über ″Academic Staff Development in Deutschland 1987 – 2012. Sie stellte ausserdem Konzepte ihrer AHD- /dghd- akkreditierten forschungsbasiertenWorkshops vor, die sich als ″trigger″ für gute Lehre an in- und ausländischen Universitäten bewährt haben (u.a. ″Aktive, dialogische Lehr- und Lernformen für fachbezogene Planung, Durchführung und Evaluation von 'effektivem' Hochschulunterricht″, sowie ″Ergebnisse der Hochschul-Lernforschung und ihre Umsetzung in 'effektive' und 'gute' Lehre″)

 

5.  Veröffentlichung B. Berendt (2013): Hochschuldidaktik an der Freien Universität Berlin von den Anfängen 1965 bis 2012

    

     Die Veröffentlichung enthält Aktivitäten der Autorin in hochschuldidaktischer Weiterbildung, Forschung, Beratung und Entwicklung auf institutioneller, regionaler, nationaler und internationaler Ebene von 1965 bis 2012. Sie ist erschienen in Kubicki, K. / Lönnendonker, S. (Hg.) (2013): Beiträge zur Wissenschaftsgeschichte der Freien Universität, Bd. 6 / Schriften des Universitätsarchivs der Freien Universität Berlin; Gesellschaftswissenschaften an der Freien Universität Berlin (Erziehungswissenschaft, Psychologie, Hochschuldidaktik, Politkwissenschaft, Forschungsverbund SED-Staat, Kommunikations­wissenschaften, Soziologie und Tourismus). V & R unipress, Göttingen (S. 53 – 100).

     Die detaillierte Inhaltsübersicht ist auf Anfrage bei der Verfasserin erhältlich; Zusendung der Veröffentlichung kann bei Interesse angefordert werden. 

 

6. Die Veröffentlichung B. Berendt (2014): Academic Staff  Development als Teil von  Qualitätssicherung und -entwicklung im Kontext des Bologna-Prozesses - Entwicklungen hochschuldidaktischer Aus- und Weiterbildung 2008 - 2013 in Deutschland ist erschienen.

 

    Einzelheiten in: Berendt, B., Fleischmann, A.,  Schaper, N., Szczyrba, B., Wildt, J. (Hg.): Basisjournal (Grundwerk) Neues Handbuch Hochschullehre, Kap. L 2.7, Berlin. Raabe Verlag. Die Zusendung kann veranlasst werden.

                                                      

 


 

 


       [1]                 Veröffentlichung: vgl. 5.

       [2]                vgl. auch 2. : Drittmittelprojekte

 


 

Status: August 28, 2013

 

Dr. Brigitte Berendt

Ringstrasse 11 / D-12203 Berlin / Tel. +49 (0) 30 833 72 75

e-mail: bberendt@zedat.fu-berlin.de / Internet: http://userpage.fu-berlin.de/~bberendt

A more detailed version of the Short Biography was finished in April 2012:

Hochschuldidaktik an der Freien Universität von den Anfängen 1965 bis 2012". In: Kubicki, K., Lönnendonker, S. (Hrsg.): Beiträge zur Wissenschaftsgeschichte der Freien Universität Berlin.  Göttingen, V&R unipress (in press)

 

 

A. Short Biography

B. Publications B. Berendt in English 1981 - 2009

C. Publications B. Berendt in German 1967 - 2013

 

A. Short Biography

1. Survey

Brigitte Berendt (Dr.jur.) studied Law and Education in Berlin, Cologne and Surrey (UK). She holds the Diploma Practice in Higher Education from the University of Surrey (U.K.). In 1974, she initiated the first pilot study and research project in the Federal Republic of Germany "Planning, organization and evaluation of a curriculum for academic staff development (faculty development)". She was in charge of the project that was carried out 1975 - 1979 at Freie Universität Berlin (FUB). In 1976, she became Head of the newly founded Unit for Academic Staff Development and Research into Higher Education at this university. The Unit included three additional staff developers and two secretaries.

She was member of the Executive Committee of AHD - the National Association for Staff Development and Research into Higher Education - when she became the German representative within the EU-sponsored project "Staff Mobility"; other members were D. W. Piper / UK (coordinator), J. Conrad / DK, P. Veltmann /NL). The group initiated the so called "Maidstone Meetings for Staff Developers" (every two years in different European countries from 1976 up to 1997).

After initiating the first German national network for faculty development in 1983, she became national co-ordinator and representative of the FRG within the UNESCO European Network Staff Development in Higher Education (ENSDHE) in 1985. She represented ENSDHE in the international thematic debate on "Staff Development: A continuing mission" during the UNESCO World Conference on Higher Education in the XXIst Century (Paris 1998). Her contribution was based on results of her research carried out for UNESCO-CEPES and UNESCO (the papers were published in 1998 and 1999): The article B. Berendt: "How to Prepare and Bring About the Shift from Teaching to Learning through Academic Staff Development Programmes - Examples and Perspectives" was discussed during the Palermo Congress of UNESCO-CEPES and the European Rectors' Conference / CRE (now EUA) with more than 400 participants. It influenced the discussion and the final recommendation within "A European Agenda for Change": "The Shift from Teaching to Learning implies self-managed learning, a coaching role for the teacher, professional support services, investment in new delivery and Quality Assurance mechanisms ... A crucial lever for change is a creative and well defined personnel policy which opens up teaching as a career supported by appropriate Staff Development Programmes" (CRE, UNESCO-CEPES 1997).

In 1987, she became President of the European Association for Research and Development in Higher Education (EARDHE).

In these capacities she has organized and co-ordinated research projects, workshops, networks and conferences for academic staff development (faculty development) on the institutional, national and international level. She has lectured and published widely and has carried out workshops and consultations at European and at Arab, African and Asian universities and institutions. For several international conferences she was invited as as a keynote speaker. 50 publications are available in English (for a list, cf. this homepage, Section B.). A list of more than 70 publications in German is included in Section C. of this homepage. Some articles were translated into French, Japanese and Russian language.

2. Some details on her activities since 2000 on the national and international level:

In 2001, B. Berendt was elected Vice-Chairperson of the national accreditation commission for academic staff development workshops and programmes (AHD-AKKO: http://www.ahd-hochschuldidaktik.de, Link: Akkreditierung). In 2003, she became a member of the national working group "Curricula and modules for academic staff development", which existed up to 2005 and prepared the standardizing AHD-Guidelines for Academic Staff Development Courses. Since 2005, she has been a member of the AHD-Commission for Academic Staff Development.

In 2001, she became co-editor of the New Handbook for University Teaching / NHHL - a regularly updated publication on research and practice in university teaching, with 292 authors in 2011. The 54th supplementary issue was finished recently  (Co-editors in 2012: B. Szczyrba and J. Wildt). 

On the international level, she has intensified since 2000 her co-operation with Arab universities and institutions, that started in 1990. In 2001, UNESCO and the Ministry for Higher Education Oman invited B. Berendt for a keynote speech and seminar "From teaching to active learning: a research-oriented concept for staff development workshops" during their international conference on "The University of the 21st Century". In the same year, B. Berendt carried out consultations and workshops for 8 Jordanian universities and the National Center for Human Resources Development (NCHRD).

She organized the colloquium "Arab-German co-operation - institutional and individual perspectives" at Freie Universität Berlin (October 2002) in the context of of the BMZ / DAAD project "Dialogue of Cultures". 17 Arab colleagues participated, most of them partners of common projects, e.g. from the joint DAAD sponsored project with the University of Aleppo / Syria (2000 - 2002) "New methods of teaching and learning in Higher Education". In this context, she developed and co-organized two courses for 80 Syrian professors, including lectures, workshops and self-study materials. The first seminar (Aleppo 2000) included basic topics: "From teaching to active learning", "Rhetorics", "Moderation of learning processes", "New media", "Examinations". The follow-up seminar for the same professors (Aleppo 2002) included lectures, workshops and self-study materials about innovative teaching practice in different disciplines: Agriculture, Architecture, Biology, Engineering, Medicine.

The´BMZ / DAAD sponsored project "Preparation of a course and development of a programme 'Faculty Development for Jordanian University Teachers' ", started in 2003, benefits from the experiences with the joint German-Syrian project mentioned. It also benefits from B. Berendt's comparative research, carried out and intensified for UNESCO: a) "Relevance and types of programmes for academic staff development in Europe"; b) "The shift from teaching to learning", which also includes results of research on students' learning since 1968 and possible conclusions for effective teaching.

3. International activities 2006/2007 (examples)

In addition to the continued activities on the national and institutional level of different German universities (e.g. Braunschweig, Frankfurt, Göttingen), activities on the international level in 2006 included  a keynote on "Training Approaches for Improving Teaching Competencies of University Teachers in Germany (Context: Support of the Bologna Process)". B. Berendt was invited as the representative of Germany to the European Conference on "European Training Approaches in Academic Staff / Faculty Development" by the University of Bologna (Centro Interdipartimentale di Richerche Educative).

The Japanese universities Niigata (Research Institute for Faculty Development), Tokushima (Centre for University Extension-Support, Research and Development Section of Higher Education) and Nagoya (Center for the Studies of Higher Education) invited her for lectures and discussions on "Changes in Higher Education - Support of the Shift from Teaching to Learning by Academic Staff / Faculty Development Programmes". In addition, she carried out her AHD-accredited workshop "Effective Teaching through Student-centered Approaches and Methods of Active Learning" at the University of Tokushima. In May 2007, the Vice-President for Education and Research of Niigata University visited Freie Universität Berlin. The discussions with B. Berendt and particularly the Vice-President for Teaching of FU Berlin, the FU-Bologna Agent and a Student Adviser continued the co-operation started.

In June 2007, B. Berendt presented as an invited speaker, "International Co-operation in Academic Staff / Faculty Development: Examples and Conclusions for Effective Approaches" at the German-Chinese Symposion for Higher Education at the University Dortmund with 15 representatives of the "National Association for the Study of Higher Education / NASHE" from 11 Chinese universities and 9 German colleagues.

4. Activities 2008 - March 2013 on the national and international level

In 2008 - 2010, B. Berendt had to reduce her activities. In particular, she had to cancel invitations to China by NASHE, and to Barcelona. She had been invited as a keynote speaker in the context of the symposium with colleagues from 60 Latin American universities. The symposium was prepared and organized by Joan Rue Domingo, who became President of ICED in 2010.

In 2011, she intensified her activities as a co-editor, lector and author of the New Handbook for University Teaching / NHHL (co-editors B. Szczyrba, J. Wildt). In particular she carried out research into Academic Staff Development as part of Quality Assurance and -Development in the context of the Bologna Process: Developments of Academic Staff Development 2008-2011 in Germany, and published the results. In her summary, she analysed recent developments and drew conclusions for the future (Berendt 2011).

In summer 2011, a colleague from Niigata University (Japan), who had invited her in 2007, visited her in order to discuss new developments and possibilities for a continuation of the existing co-operation. B. Berendt also participated at a follow-up conference in Berlin with Chinese and German colleagues (members of NASHE and dghd). The conference was prepared and organised by the German Association for Research into Higher Education (President: M. Bülow-Schramm) and the Berlin Institute for Academic Staff Development / BZHL (Head: S. Brendel). Recent developments in Germany and China were discussed, as well as topics and forms of co-operation in the future. The next meeting is envisaged for 2013 in China.

She accepted invitations for several conferences (e.g. by the European Rectors' Conference / EUA,  the German Rectors' Conference / HRK, CeDiS / Freie Universität Berlin, HDZ Dortmund / DOSS).

After having finished her activities as a Co-Chair of the Accreditation Commission of the German Association for Academic Staff Development and Research into Higher Education (dghd-AKKO; 2001-2008: AHD-AKKO) in 2010, she became a member of the dghd Research Commission in March 2012. Her focus is on consultations and coaching of members of the 3rd generation, who are beginners in university institutions in the field of Academic Staff Development and/or Quality Management. In this context she started to discuss the necessity of self-study materials and possibilities of an Open Learning Course for newcomers in institutions for Academic Staff Development, Research, Consultation, Development in Higher Education as well as in institutions for Quality Management (based on her own experiences as a participant of the Diploma Course at Surrey University / UK mentioned above).

She continued to carry out her AHD / dghd accreditated workshops at different German universities.

As an invited speaker, she gave an interactive lecture at the 37th International Conference of Improving Univerity Teaching / IUT "Fostering Knowledge Transfer" , (July 2012) on "Faculty Development / Academic Staff Development (ASD): A Trigger for the Shift from Teaching to Learning". She presented a summary of indicators contributing to the present boom in Faculty Development / Academic Staff Development and their backgrounds. She examined the results from studies of student learning and crucial recommendations from the European Rectors' conference / CRE and UNESCO-CEPES already in their European Agenda (1997). She also presented her accredited workshop  "Effective Teaching through Participatory Approaches and Methods of Active Learning", carried out by her in Arabian, Asian and Eastern European universities - which helped to trigger innovative changes in these countries.

In March 2013 she became again a member of the dghd-Accreditation Commission / AKKO.

 

B. Publications B. Berendt in English 1981 - 2009

BERENDT, B.: "Improving Teaching and Learning in Higher Education", Deutsche Stiftung für Internationale Entwicklung. DSE-Report. Dok. 1103 A/a IT 23-22-81. Bonn 1981

---: "Subject-orientated staff development in higher education, concept and examples." In: van TROTSENBURG (Ed.): Higher Education a field of study, Vol. 2 congress proceedings. Frankfurt/M., Berlin 1982 (p. 51-64)

---: "Staff Development Programmes within the Federal Republic of Germany in a Time of Recession". In: University of Maryland (Ed.).: Improving University Teaching, 8th Conference Berlin 1982,(p. 173-183) as well as in: Kenyatta University College, Faculty of Education / German Foundation for International Development (Eds.): Strategies for Improving University Teaching and Learning in Africa. Nairobi 1982 (p.90-100)

---: "Staff Development in the Federal Republic of Germany: Development of a Cooperative Model for Staff Development." In: Society for Research into Higher Education - SRHE - (Ed.): Information Exchange, Newsletter SD, 1982 No.4 (p.3-4)

---: "Commmunication and the use of media". In: BAM, V.M., National University of Lesotho, German Foundation for International Development (Eds.): Improving University Teaching and Learning - Report on the International Training Course in Roma /Lesotho 1983. DSE-Report Dok. 1197 A/a GB 23-20-80, SE 23-25-83. Roma, Bonn 1983 (p. 57-85)

---: "European Staff (Faculty) Development by the year 2000 -- where are we now, where could (should) we go?" In: RIECK, W. (Ed.): Higher Education by the year 2000. EARDHE Congress preparatory papers, Vol. III. Frankfurt/M. 1983 (p. 311-321)

---: "New ethics and staff (faculty) development". In: EARDHE (Ed.):Higher Education by the year 2000. Papers of working groups. Frankfurt/M. 1984 (p. 52-56)

---: "Communication and media /Lecture practice" In: MARANGA, J.S. and Okatcha, F.M. (Eds.): Improving University Teaching and Learning - Report on the International Training Course in Nairobi/Kenya 1984. DSE Report Dok.1333 A/a GP 23-28-84. Bonn 1984 (p. 39-60)

---: "Improving teaching and learning in universities - reading materials for staff development workshops in African countries". DSE Dok. 1312 C/a. Bonn 1985

---: "Project How to teach large classes in universities - problems, approaches to solution". Berlin, Surrey 1987 (including materials for a staff development workshop "How to motivate and activate students in large classes by new forms of teaching and learning")

---/ HURLEY, J., DE WINTER HEBRON, CH.: "Management and Organization of Staff Development Units". Reading Materials. Berlin 1988

---: "Improving co-operation between African and European universities". In: Unesco-Cepes (Ed.): Higher Education in Europe, Vol. XIII. Bucharest 1988 (p. 172-175)

---/ HURLEY, J., DE WINTER HEBRON, CH." Management and Organization of University Staff Development Units - Concept and report about the Berlin workshop 1988". DSE (German Foundation for International Development). Bonn 1988

---: "Improving teaching and learning in African universities - Staff development as a field of co-operatioan between European and African universities". In: UNESCO-CEPES (Ed.):Higher Education in Europe, Vol.XIV. Bucharest 1989 (p.69-75)

---: "Setting up a staff development unit / centre at a university" (Lecture given at the AAU sub-regional workshop on improving university teaching and learning in Africa, Ibadan Jan. 9-15th, 1989). Ibadan 1989

---: "Teaching on the university level / New forms of teaching and learning" (Lecture given at the AAU sub-regional workshop on improving university teaching and learning in Africa, Ibadan, Jan. 9-15th, 1989). Ibadan 1989

---: "Staff Development in the Federal Republic of Germany." A Survey prepared for the UNESCO-Project Establishment of a European Network Staff Development in Higher Education. Berlin 1989

---: "Co-operation in Staff Development in Higher Education in the Europe Region - Second interregional Workshop of the European Network on Staff Development in Higher Education, Bucharest Sept. 25-2th, 1989". Final Report, edited by UNESCO CEPES. Bucharest 1990

---/STARY, J. (Eds.): Report "Cross-cultural Dialogue and Development in Higher Education - Advanced Study Programmes for Key Persons" (6th EARDHE Conference in Berlin, October, 1st-5th, 1990). Berlin 1990

---: Review on Tent, James, F. "The Free University of Berlin: A Political History". In: International Association of Universities (IAU) (Ed.): Higher Education Policy, Vol. No. 3. London 1990

---: "Improving Teaching and Learning in Universities by Staff (Faculty) Development as an International Field of Co-operation". In: USSR State Committee of Public Education (Ed.): Training further education and certification of scientific and teaching staff. Moscow 1990 (p. 66-68)

---: "Staff (Faculty) Programmes in Higher Education for Improving Teaching and Learning." In: UNESCO-CEPES (Ed.): Newsletter European Network for Staff Development in Higher Education, Vol. 1, No. 1. Jyväskylä 1991 (p. 1-4)

---: "The Unit for Staff Development and Research into Higher Education at the Free University of Berlin. Profile of Institution - A Survey." In: UNESCO-CEPES (Ed.): Newsletter European Network for Staff Development in Higher Education, Vol. 1, No.1. Jyveskylä 1991 (p. 5-7)

---: "European Staff (Faculty) Development in Higher Education by the Year 2000". In: K.S. CHALAM (Ed.): Academic Staff Development in Higher Education. Calcutta, New Delhi 1991

---: "Staff (Faculty) Development as an international field of cooperation." In: UNESCO, ANSD (Eds.): Consultation Meeting on the Creation of an All-Arab Inter University Network on Staff Development - Proceedings. Alexandria 1991

---: "Activities of the Unit for Staff Development and Research into Higher Education at the Free University of Berlin on the Local, National, European and International Level / helpful strategies". In: UNESCO/ANSD (Ed.): Consultation Meeting on the Creation of an All-Arab Inter University Network on Staff Development - Proceedings. Alexandria 1991

---: "A Discipline-orientated Project Relating Practice and Theory in Economics and a Handbook for Staff Development": Activities proposed for the UNESCO-Project "European Network Staff Development in Higher Education". In: BERENDT, B./STARY, J. (Eds.) Advanced Study Programmes for Key Persons and Cross-cultural Dialogue North-South/East-West. Peter Lang Verlag. Frankfurt am Main / Bern / New York / Paris 1992 (p. 193-200)

---: "Introduction...". In: BERENDT, B./STARY, J. (Eds.) Advanced Study Programmes for Key Persons and Cross-cultural Dialogue North-South/East-West. Peter Lang Verlag. Frankfurt am Main / Bern / New York / Paris 1992 (p. 9-22)

---: "Widening Access to Universities while Improving the Quality of Teaching?" In: UNESCO-CEPES (Ed.) Higher Education in Europe, Vol. XVIII. Bucharest 1993 (p.48-57). Also published in:: Proceedings of the 5th International Conference on Assessing Quality in Higher Education,19-21 July, 1993 in Bonn (FRG), Banta, Trudy W./Anderson, Caitlin, L., Berendt, B. (eds.). Indianapolis 1993 (p. 231-243)

---: "Higher Education Teaching Development Networks with Regard to the European Network on Staff Development in Higher Education (ENSDHE)". In: UNESCO (Eds.) Higher Education Staff Development: Directions for the 21st Century. Paris 1994 (p. 77 - 92)

---: "Staff (faculty) development 1993/1994 for improving teaching and learning (Federal Republic of Germany)". In: UNESCO-CEPES (Eds.): National Reports on Staff Development Activities. Bucharest 1994 (p. 21 - 38)

---"Staff Development - A Key Aspect of Quality. Focus: Staff (Faculty) Development for Improving Teaching and Learning in the Europe Region." In: UNESCO (ed.): Higher Education Capacity Building for the 21st Century. Proceedings of the 4th UNESCO-NGO Collective Consultation on Higher Education. Paris 1995 (p.131-142)

---: "Staff Development Activities in Germany". In: UNESCO-CEPES (Eds.): National Reports on Staff Development Activities. Bucharest 1995 (p. 10-17)

---: "Evaluation of Curricula, Students and Staff-Experiences of a Staff Developer. Keynote speech". In: ANSD/Arab Network on Staff Development in Higher Education. (Ed.): Proceedings of the Conference on Evaluation in Universities. Damascus, Alexandria 1996 (p.1-21)

---: "Theory and Current Practice of Curriculum Design on the National Level and the Institutional Level of Free University of Berlin". Keynote speech. In: ANSD/Arab Network on Staff Development in Higher Education (Ed.): Proceedings of the Staff Conference on Curriculum Design Alexandria. Alexandria 1996 (p. 1-27)

---: "Staff Development Activities in Germany". In: UNESCO-CEPES (Eds.): National Reports on Staff Development Activities. Bucharest 1996 (p. 21-28)

---: "Staff Development Activities in Germany". In: UNESCO-CEPES (Eds.): National Reports on Staff Development Activities. Bucharest 1997 (p. 9-14)

---: "Staff Development - A Key Aspect of Quality. Focus: Staff (Faculty Development for Improving Teaching and Learning in the Europe Region." In: University of Rijeka, Faculty of Education (eds.) The Quality in Education and Teaching. Rijeka 1998 (p. 28-38)

---: "Evaluation of Curricula and Staff. Experiences and Examples of a Staff Developer". In: MIHEVC; B.; MARENTIC POZARNIK, B. (Eds.) Za Boljso Kakovost Studija. Universität Ljubljana 1998 (p. 229-237)

---* : "How to Prepare and Bring About the Shift from Teaching to Learning through Academic Staff Development Programmes - Examples and Perspectives". In: UNESCO-CEPES (Eds.) Higher Education in Europe. Vol XXIII, No. 3. Bucharest 1998 (p. 317-329)

---* : "Academic Staff Development in Europe - Relevance, Types of Programmes and Suggestions for Discussion" prepared as a panelist for the the thematic debate on "Staff Development: A Continuing Mission" in the Context of the UNESCO World Conference on "Higher Education in the XXIst Century". Paris 1998 . In: UNESCO (Eds.) World Conference on Higher Education in the XXI st Century, Vision and Action. Vol. IV: Higher Education Staff Development: A continuing Mission. Paris 1999 (p. 30 - 40)

-- : "From Teaching to Active Learning in Higher Education - A Research-oriented Concept for Staff Development Workshops". In: Sultanat of Oman, Ministry of Higher Education, UNESCO (eds.) "The University of the 21st Century". Muscat, Paris 2001 (p. 415-434)

--- : "Academic Staff Development (Faculty Development) in Jordanian Universities". Berlin 2001

--- : "Arab-German Academic Co-operation - institutional and individual perspectives". Report on a Colloquium. Berlin 2003

--- : "Faculty Development in Syria and Jordan: Activities in the international context 2000 - 2004". In: Brendel, S., Kaiser, K. Macke, G. (Eds.): Hochschuldidaktische Qualifizierung. Bielefeld 2005 (p. 105-120)

--- : "International Co-operation in Academic Staff / Faculty Development: Examples and Conclusions for Effective Approaches". Keynote Speech: German-Chinese Symposion for Higher Education Research. Dortmund, June 2007 (a Preprint version is available)

--- : "Changes in European Higher Education - Support of the Shift from Teaching to Learning by Academic Staff/Faculty Development Programmes". Lectures given at the Universities of Nagoya, Niigata, Tokushima (Japan). Updated version Feb 2nd, 2008 - also including  recent developments and some conclusions for the continuation of Japanese-German co-operation. In: University of Niigata, Research Institute for Faculty Development (ed): Research into Higher Education / Report 2008. Niigata 2008

A publication in Japanese language, containing working materials on the AHD-accredited workshop "Teaching through student-centered approaches and methods of active learning" and an "Epilogue: Recent developments and some conclusions for the continuation of Japanese-German co-operation" is included in: Hamaguchi, S. (ed) Shift from Teaching to Learning - Lectures and a workshop by Dr. B. Berendt in Japan (Translation by Kato, K.). Niigata 2008

--- : "Academic Staff Development / ASD in the context of the Bologna Process - changing role(s)?". Keynote AHD Conference 2006. In: Schneider, R., Szczyrba, B., Wildt, J. (eds): Wandel der Lehr- und Lernkulturen an Hochschulen. Bielefeld 2009 (p. 54 - 69)

--- : "Faculty Development / Academic Staff Development (ASD): A Trigger for the Shift from Teaching to Learning". Presentation as an invited speaker in an interactive lecture at the 37th International Conference Improving University Teaching / IUT 2012 (in press)

 

In particular, the marked publications (*) can be sent on request:

Berendt 1998, Berendt 1999, Berendt 2005

 

 

C. Publications B. Berendt in German 1967 - 2012

BERENDT, B.: „15 Jahre Tutorenarbeit an der Freien Universität Berlin". In: Deutsche Universitätszeitung 1967, Heft 5

---: „Experimente zur Studienreform mit der Arbeit in kleinen Gruppen zur Auflockerung großer Lehrveranstaltungen". In: Deutsche Universitätszeitung 1968, Heft 4

---: „Experimente, Maßnahmen und Pläne zur Studienreform an der FU Berlin" (Ergebnisse einer Befragung, durchgeführt im Auftrag des Rektors der FU). Berlin 1968

---: „19 Jahre Tutorenarbeit an der Freien Universität Berlin". Arbeitskreis für Hochschuldidaktik, Blickpunkt Hochschuldidaktik 3. Hamburg 1969

---/CANARIS-KELTER, U.: „Zwischenberichte der Semesterberichte des SS 1969 und vollständige Auswertung der Semesterberichte des SS 1968". In: Stiftung Volkswagenwerk (Hrsg.): Tutorenprogramm (Loseblattsammlung) 1969 (S. 1-11 und 103-143)

---: „Richtlinien, Ordnungen und Fragebögen zum Tutorenprogramm der FU Berlin". Arbeitskreis für Hochschuldidaktik, Hochschuldidaktische Materialien 1. Hamburg 1970

---: „Das Berliner Tutorenmodell". In: FU-Informationen 1970, Heft 10

---/FRECH, H./SKUHR, K./ZIMMER J. et al.: „Vorschlag zur Gründung eines Zentralinstituts für Hochschuldidaktik an der Freien Universität Berlin". Arbeitskreis für Hochschuldidaktik, Blickpunkt Hochschuldidaktik 19. Hamburg 1971

---: „Das Berliner Tutorenmodell ein gescheiterter Reformversuch?" In: INFO-Archiv 1971, Heft 8

---/DINSER, G.: „Tutorenprogramm Germanistik". In: FU INFO-Archiv 1972, Heft 6

---: „Das Berliner Tutorenprogramm – Musterbeispiel für die Krise der Universität in der Reform oder gescheitertes Reformexperiment?" (Vervielfältigtes Manuskript). Berlin 1972

---/SCHÜRMANN, E.: „Hochschuldidaktik zwischen Autonomie und Staatlicher Planung". In: Informationen zur Hochschuldidaktik 1973, Heft 8, sowie in: Deutsche Universitätszeitung 1974, Heft 1

---: „Selbständiges Arbeiten will gelernt sein" (im Rahmen von Berichten aus fünf Universitäten zu „Was die Gruppendynamik leisten kann"). In: Analysen 1974, Heft 2

---: „Fernstudium / Studium im Medienverbund". In: Informationen zur Hochschuldidaktik 1974, Haft 10

---/GRALKI, H.-O./HOEFERT, H.-W./MÜLLER, P.: „Hochschuldidaktische Aus- und Fortbildung an der Freien Universität Berlin". In: Deutsche Universitätszeitung 1976, Heft 24

---: „Hochschuldidaktische Fortbildung". In: FU-Info 1976 (S. 19)

---/GRALKI, H.-O.: „AHD-Symposion Hochschuldidaktische Aus- und Fortbildung von Hochschullehrern". In: Deutsche Universitätszeitung 1977, Heft 2

---/GRALKI, H.-O./HOEFERT, H.-W./MÜLLER, P.: „Das Berliner Modell hochschuldidaktischer Aus- und Fortbildung". In: Deutsche Universitätszeitung 1977, Heft 23

---/GRALKI, H.-O.: „Zur Planung und Durchführung des Symposion Hochschuldidaktische Aus- und Fortbildung von Hochschullehrern". In: RITTER, U.P./RIECK, W. (Hrsg.): Zur Hochschuldidaktischen Aus- und Fortbildung von Hochschullehrern: Das Bad Homburger Symposion. Arbeitsgemeinschaft für Hochschuldidaktik, Blickpunkt Hochschuldidaktik 48. Hamburg 1977

---/GRALKI, H.-O./RITTER, U.P./RIECK, W. (Hrsg.): „Neue Form des Lehrens und Lernens im Hochschulalltag". Kongresskatalog zu dem gemeinsam von der AHD und der FU-Arbeitsstelle Hochschuldidaktische Fortbildung und Beratung veranstalteten Kongress vom 2.-5.1.1978

---: „Das Pilotseminar Hochschuldidaktisches Seminar für Tutoren des Fachbereichs Mathematik an der FU Berlin". In: Informationen zur Hochschuldidaktik 1979, Heft 1

---/GRALKI, H.-O./HECHT, H./HOEFERT, H.-W. (Hrsg.): „Hochschuldidaktik – Lehren und Lernen im Hochschulalltag". Salzburg 1979

---: „Probleme der Unterrichtsorganisation". In: BERENDT, B./GRALKI, H.-O./HECHT, H./HOEFERT, H.-W. (Hrsg.): „Hochschuldidaktik – Lehren und Lernen im Hochschulalltag". Salzburg 1979

---: „Weiterbildendes Studium und Hochschullehrerfortbildung". In: Arbeitskreis Universitäre Erwachsenenbildung (Hrsg.): Realisierungsprobleme des weiterbildenden Studiums – Tagungsergebnisse und Materialien . Beiträge Nr. 4 der Reihe AUE Wissenschaftliche Weiterbildung, Hannover 1979

---/WAGEMANN, C.H.: „Lehrerfolg am Studenten messen". In: Fachhochschule Hamburg 1979, Heft 22

---: „Hochschuldidaktische Fortbildung der Lehrenden im Baukastensystem – Veranstaltungsmodelle, Strukturelemente". Arbeitsgemeinschaft für Hochschuldidaktik, Hochschuldidaktische Materialien 78. Hamburg 1980

---: „Die Fortbildung der Hochschullehrer". In: Deutsche Universitätszeitung 1980, Heft 11 (S. 336-339)

---: „Fachbezogene hochschuldidaktische Aus- und Fortbildung im Rahmen des an der Freien Universität entwickelten Curriculums zur Hochschullehrerfortbildung". In: ECKSTEIN, B./LOOS, W. (Hrsg.): Pädagogische Fortbildung für Hochschullehrer, Österreichische Gesellschaft für Hochschuldidaktik: Zeitschrift für Hochschuldidaktik 1981, Nr. 1 (S. 99-110)

---/RIEBEL, F.H.: „Arbeitsplatz des Hochschullehrers – ein hochschuldidaktisches Erkundungsprojekt". In: Prisma 1981, Heft 26 (S. 94-99)

---/HALLER, H.D.: „Der Hochschullehrer in der wissenschaftlichen Weiterbildung". In: Arbeitskreis Universitäre Erwachsenenbildung (Hrsg.): Wissenschaftliche Weiterbildung im Spannungsfeld zwischen Wissenschaft und Hochschule. Beiträge Nr. 8 der Reihe AUE-Wissenschaftliche Weiterbildung. Hannover 1981 (S. 62-72)

---: „Didaktische Probleme in der Wissenschaftlichen Weiterbildung". In: Uni hh Reform, Wissenschaftliche Weiterbildung als neue Aufgabe der Universität 1981, Heft 12 (S. 97-107) und in: Kontaktstudium 1981, Heft 4 (S. 20-25)

---/SCHMITTHALS, F.: „Interdependenz von Studium und Prüfungen". In: Presse- und Informationsstelle der Freien Universität Berlin (Hrsg.): Diplomprüfungen im Widerstreit. Dokumentationsreihe der FUB, Heft 8. Berlin 1981 (S. 56-62)

---: „Zur Entwicklung eines überregionalen Kooperationsmodells Hochschuldidaktische Aus- und Fortbildung". In: Report 1982, Heft 20 (S. 141-154)

---: „Teilnehmerzentrierte Evaluation des Modellversuchs an der TU Berlin Diplompädagoge Betriebliche Ausbildung". In: STIEHL, R./PASSE-TIETJEN (Hrsg.): Zum Berufsfeld Betriebliche Aus- und Fortbildung. Frankfurt/M. 1982 (S. 189-203)

---: „Hochschullehrerfortbildung". In: HUBER, L. (Hrsg.) Enzyklopädie Erziehungswissenschaft, Band 10. Stuttgart 1983 (S. 521-524)

---: „Tutor, Tutorenprogamme". In: HUBER, L. (Hrsg.): Enzyklopädie Erziehungswissenschaft, Band 10. Stuttgart 1983 (S. 742-745)

BERENDT, B. (Ed.): „Entwicklung eines überregionalen Kooperationsmodells Hochschuldidaktische Aus- und Fortbildung – Materialien zum Symposium". Berlin 1983

---/GASCH, B./HUBER, L./RITTER, U.P.: „Entwicklung eines überregionalen Kooperationsmodells Hochschuldidaktische Aus- und Fortbildung. Berlin 1983

---: „Weiterbildung im Verbund". In: Deutsche Universitätszeitung 1984, Heft 9 (S. 22-25)

---: „Massenveranstaltungen – Varianten, Hauptprobleme, Lösungsansätze". In: BERENDT, B. (Hrsg.): Massenveranstaltungen – Probleme und Lösungsansätze. AHD bei Beltz, Blickpunkt Hochschuldidaktik 81. Weinheim, Basel 1987 (S. 2-62)

---/STARY, J.: „Zur Entwicklung von zwei Modellen für die Massenveranstaltung Einführung in die Amerikanistik – Planungskonzept und wesentliche Ergebnisse". In: BERENDT, B. (Hrsg.): Massenveranstaltungen – Probleme und Lösungsansätze. AHD bei Beltz, Blickpunkt Hochschuldidaktik 81. Weinheim, Basel 1987 (S. 233-275)

---: „Aktivitäten französischer Universitäten und Hochschulen im Hinblick auf den Europäischen Binnenmarkt 1992". In: Hochschulausbildung 1988, Heft 4 (S. 241-246)

---: „Hochschullehrerfortbildung als Feld internationaler Kooperation – Forschungsaktivitäten der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik an der FU". In: Hochschulausbildung 1989, Heft 7 (S. 47-58)

---: „Hochschuldidaktische / hochschulpädagogische Qualifizierung der Lehrenden in der Bundesrepublik Deutschland / Beitrag zum Abschlussbericht des Projekts Austausch von Experten zur hochschuldidaktischen Qualifizierung von Lehrenden im Rahmen des deutsch-deutschen Kulturabkommens". Berlin 1990

---: „Erfolg mit maßgeschneiderten Programmen – nationale und internationale Erfahrungen mit hochschuldidaktischer Weiterbildung und Beratung". In: Deutsche Universitätszeitung 1991, Heft 20 (S. 18-20)

---: „Aktivierung und Motivierung im Hochschulunterricht. Lösungsansätze durch neue Formen des Lehrens und Lernens". In: Inhalts-AG und Planungsgruppe Reformstudiengang Medizin (Hrsg.): Neue Lern- und Lehrformen im Medizinstudium – Dokumentation zum II. Workshop „Reformstudiengang Medizin", 11.-13.1.1991. Berlin 1991 (S. 31-39)

---: „Stärkung der Qualität der Lehre durch hochschuldidaktische Weiterbildung und Beratung". In: ALTRICHTER, H./SCHRATZ, M. (Hrsg.): Qualität von Universitäten? Evaluation und Entwicklung. Österreichischer Studienverlag. Innsbruck 1992 (S. 256-278)

---: „Einführung". In: BERENDT, B./STARY, J. (Hrsg.): Evaluation zur Verbesserung der Qualität der Lehre und weitere Maßnahmen. Deutscher Studienverlag. Weinheim 1993 (S. 22-30)

---: „Hochschuldidaktische Aus- und Weiterbildung in der Bundesrepublik Deutschland: Bestandsaufnahme und Perspektiven". In: BERENDT, B./STARY, J. (Hrsg.): Evaluation zur Verbeserung der Qualität der Lehre und weitere Maßnahmen. Deutscher Studienverlag. Weinheim 1993 (S. 129-155)

---: „Hochschuldidaktische Aus- und Weiterbildung / Stellenwert – Erfahrungen – Angebote". In: RAABE Verlag (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre. Bonn 1994 (Kapitel I. 2.1, S. 1-20)

---: „Gute Lehre und ihre Planung". In: RAABE Verlag (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre. Bonn 1994 (Kapitel A. 1.1, S. 1-20)

---: „Teilnehmerzentrierte Struktur- und Verlaufsplanung von Lehrveranstaltungen". In: RAABE Verlag (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre. Bonn 1994 (Kapitel A. 1.2, S. 1-59)

---: „Staff Development – A Key Aspect of Quality. Focus: Staff (Faculty) Development for Improving Teaching and Learning in the Europe Region". In: UNESCO (Ed.): Higher Education Capacity Building for the 21st Century. Proceedings of the 4th UNESCO-NGO Collective Consultation on Higher Education. Paris 1995 (p. 131-142)

---: „Werkstattseminare – Vom Umgang mit kritischen Unterrichtssituationen – Bewährte Formen zur Erarbeitung von Lösungsalternativen." In: RAABE Verlag (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre. Bonn 1995 (Kapitel I. 2.2., S. 1-29)

---: „18 Jahre Arbeitsstelle Hochschuldidaktische Fortbildung und Beratung an der Freien Universität Berlin – Konzept, Aktivitäten, Perspektiven." In: PELLERT, A.: Universitäre Personalentwicklung. Internationale Trends und Erfahrungen. Österreichischer Studienverlag. Innsbruck 1995 (S. 38-61)

---: „Werkstattseminare – Vom Umgang mit kritischen Unterrichtssituationen – Bewährte Formen zur Erarbeitung von Lösungsalternative. Weitere Arbeitsbögen und Mustervorlagen". In: RAABE Verlag (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre. Bonn 1996 (Kapitel I. 2.4, S. 1-28)

---: „Qualifizierung für die Lehre durch Hochschuldidaktische Aus- und Weiterbildung – Neue Entwicklungen in der BRD und anderen Ländern Europas". In: RAABE Verlag (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre. Bonn 1996 (Kapitel I. 2.6, S. 1-29)

---/KOVAC, V.: „Hochschuldidaktische Aus-, Fort- und Weiterbildung in Großbritannien 1996/1997". In: RAABE Verlag (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre. Bonn 1997 (Kapitel I. 2.8, S. 1-31)

---: „Gute Lehre und ihre Planung". In: REUTTER, W. (Hrsg.): Aktives Lernen durch effektives Lehren. Humboldt Universität, Phil. Fak. Berlin 1999 (47-66)

---: „Was ist gute Hochschullehre?" In: HELMKE/HORNSTEIN/TERHART (Hrsg.): Zeitschrift für Pädagogik, Sonderheft 41. Teil IV: Qualität und Qualitätssicherung in der Hochschule. Weinheim, Basel 2000 (S. 247-260)

---: „Academic Staff Development (ASD) als Bestandteil von Qualitätssicherung und –entwicklung. Zum aktuellen Stand hochschuldidaktischer Aus- und Weiterbildung". In: BERENDT/VOSS/WILDT: Neues Handbuch Hochschullehre (Kapitel L 2.1, S. 1-34), RAABE Wissenschaftsverlag Berlin 2002

---: „Persönlichkeitsentwicklung durch Studium fundamentale? Anmerkungen einer Hochschuldidaktikerin". In: Universität Witten/Herdecke, Fakultät für das Studium fundamentale (Hrsg.): Die Fakultät für das Studium fundamentale 2002 (S. 6)

---: „Vom Lehren zum aktiven Lernen: Forschungsorientierte Weiterbildung als Beitrag zur Praxis effektiver Hochschullehre". In: Universität Erfurt (Hrsg..): Erfurter Universitätsreden. Erfurt 2002 (S. 75-92)

---: „The Shift from Teaching to Learning – Unterstützung durch hochschuldidaktische Weiterbildungsveranstaltungen auf institutioneller, nationaler und internationaler Ebene". In: ASDONK et al. (Hrsg.): Bildung im Medium der Wissenschaft. Beltz – Deutscher Studienverlag, Weinheim, Basel 2002 (S. 175-184)

---: „Hochschuldidaktische Weiterbildung als Bestandteil von Qualitätssicherung und –entwicklung. Unterstützung durch die Akkreditierung hochschuldidaktischer Weiterbildungsveranstaltungen". In: WELBERS, U.: Hochschuldidaktische Aus- und Weiterbildung. W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld 2003 (S. 105-116)

---: Werkstattseminar „Vom Lehren zum aktiven Lernen: Forschungsorientierter Beitrag zur Praxis effektiver Hochschullehre". In: WELBERS, U.: Hochschuldidaktische Aus- und Weiterbildung. W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld 2003 (S. 211-220)

---: „Das Projekt: Vorbereitung eines Regionalverbundes Lehr- und Lernkompetenz an Hochschulen der Länder Berlin und Brandenburg/LEKO". In: WELBERS, U.: Hochschuldidaktische Aus- und Weiterbildung. W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld 2003 (S. 387-396)

---: „The Shift from Teaching to Learning - mehr als eine 'Redewendung': Relevanz - Forschungshintergrund - Umsetzung". In: WELBERS, U., GAUS, O.: The Shift from Teaching to Learning. Bielefeld 2005 (S. 35 - 41)

---: „Academic Staff Development" im Kontext und zur Unterstützung des Bologna-Prozesses. Stellenwert und Stand hochschuldidaktischer Weiterbildung. In: BERENDT/VOSS/WILDT: Neues Handbuch Hochschullehre (Kapitel L 2.2, S. 1-51), RAABE Wissenschaftsverlag Berlin 2005

---: "Hochschuldidaktischer Methoden-Fundus: Basiswissen". In: BERENDT/VOSS/WILDT: Neues Handbuch Hochschullehre (Kapitel C 3.1, S. 1-22), RAABE Wissenschaftsverlag Berlin 2006

---: „Teilnehmerzentrierte Struktur- und Verlaufsplanung von Lehrveranstaltungen". In: RAABE Verlag (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre. Bonn 1994 (Kapitel A. 1.2, S. 1-59) / Neu bearbeitete und verkürzte Fassung in BERENDT/VOSS/WILDT: Neues Handbuch Hochschullehre (Kapitel B.1.1, S. 1-39), RAABE Wissenschaftsverlag Berlin 2006

---: „Academic Staff Development als Teil von Qualitätssicherung und -entwicklung im Kontext des Bologna-Prozesses - Entwicklungen hochschuldidaktischer Aus- und Weiterbildung 2008-2011 in Deutschland". In: BERENDT/SZCZYRBA/WILDT: Neues Handbuch Hochschullehre (Kapitel L 2.7, S. 1-33), RAABE Wissenschaftsverlag Berlin 2011

---: „Academic Staff Development als Teil von Qualitätssicherung und -entwicklung im Kontext des Bologna-Prozesses - Entwicklungen hochschuldidaktischer Aus- und Weiterbildung 2008 bis April 2013 in Deutschland". Aktualisierte Fassung der zuvor angegebenen Veröffentlichung Berlin 2013 (erscheint 2014)

--- : "Hochschuldidaktik an der Freien Universität von den Anfängen 1965 bis 2012". In: Kubicki, K., Lönnendonker, S. (Hrsg.) (2013): Beiträge zur Wissenschaftsgeschichte der Freien Universität, Bd. 6 / Schriften des Universitätsarchivs der Freien Universität Berlin; Gesellschaftswissenschaften an der Freien Universität Berlin (Erziehungswissenschaft, Psychologie, Hochschuldidaktik, Politkwissenschaft, Forschungsverbund SED-Staat, Kommunikations­wissenschaften, Soziologie und Tourismus). V & R unipress, Göttingen (S. 53 – 100).

 

 

 

 

 

Last update: April 14, 2014