Dr. Brigitte Berendt / Kontakt: bberendt@zedat.fu-berlin.de Stand 13. April 2014
Hochschuldidaktische Weiterbildung, Forschung, Beratung, Entwicklung.
Informationen
im Überblick (weitere
Einzelheiten, auch in englischer Sprache, sowie englische und deutsche
Publikationen: http://userpage.fu-berlin.de/~bberendt. Zur Vertiefung: Berendt 2013 [1]).
Short
biography in English
and publications in English and German / A.
B. C. -> following 1 -
6 of this
German survey.
1. Studium: Jura, Erz.Wiss. (Freie Universität Berlin / FUB und Univerität Köln), Sonderqualifikationen: Postgraduate Diploma Hochschuldidaktik (University of Surrey / U.K. - Prof. Dr. L. Elton), Ausbildung in TZI (durch R. Cohn / Deutschland Schweiz) und in Gruppendynamik (NTL / USA)
2. Aktivitäten in HD-Weiterbildung, Forschung, Beratung, Entwicklung 1965 – April 2014 auf institutioneller, nationaler, internationaler Ebene, z.B.
- Als Beauftragte des Rektors und Senats der FUB für das Tutorenwesen Initiative und Leitung des wiss. Tutorenprogramms 1965 (Fokus: Kleingruppen in Massenveranstaltungen unterschiedlicher Fächer) mit ersten hochschuldidaktischen Fortbildungsveranstaltungen
- Initiative und Leitung des 1. Entwicklungsforschungsprojekts zu Hochschuldidaktischer Weiterbildung in der BRD 1975-1979 (als BLK-Modellversuch) ″Entwicklung, Erprobung und empirische Überprüfung eines Curriculums zur hochschuldidaktischen Aus- und Fortbildung der Lehrenden an der Hochschule″
- Leitung ″Arbeitsstelle Hochschuldidaktische Fortbildung und Beratung″ / Freie Universität Berlin 1976 – 2001 (durch Kuratoriumsbeschlüsse institutionelle Zuordnung zum FB Erziehungs- und Unterrichtswissenschaften 1976 im laufenden Modellversuch, sowie 1978 Zuordnung der personellen Ausstattung des Modellversuchs als Dauerstellen)
- Drittmittelprojekte in Hochschuldidaktischer Weiterbildung, Forschung, Beratung und Entwicklung seit 1970 (gefördert u.a. von BLK, BMBW, DAAD, EG/EU, DSE, GTZ, Senatsverwaltung für Wissenschaft und Forschung, Stiftung Volkswagenwerk, UNESCO, bzw. durch in- und ausländische Universitäten seit 1970); i.d.R. mit Workshops, Beratungen, Vorträgen (u.a. über Forschungsstand betr. Hochschullehre und -lernen, Handlungsorientierungen, sowie erfolgreiche Strategien zur Förderung der Qualität der Lehre / fachübergreifend, fachbezogen) an osteuropäischen, sowie afrikanischen, arabischen und asiatischen Hochschulen (u.a. in Kenya, Namibia, Nigeria, Jordanien, Syrien, Japan)
3. Einbindung in nationale Entwicklungen z.B.
- Beraterin der Stiftung Volkswagenwerk 1969 - 1971 für den Aufbau von Tutorenprogrammen
- Mehrfach Vorstandsmitglied des Berufsverbandes Arbeitsgemeinschaft für Hochschuldidaktik / AHD, seit 2008 Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik / dghd
- Nationale Koordinatorin für Hochschuldidaktische Weiterbildung, u.a. Initiatorin und Leiterin der nationalen Netzwerke ″Verbund Lehren und Lernen″ (mit Gasch, Huber, Ritter), und des AHD-Arbeitskreises ″Qualifizierung für die Lehre″, sowie nationale Koordinatorin und Vertreterin der BRD im Rahmen des Europäischen UNESCO-Netzwerks ENSDHE (vgl. 4.)
- Als AHD-Vorstandsmitglied an der FUB Vorbereitung und Durchführung der nationalen Jahrestagungen des Berufsverbandes AHD ″Neue Formen des Lehrens und Lernens im Hochschulalltag″ 1976 (ca. 500 Teilnehmende), sowie ″Evaluation zur Verbesserung der Qualität der Lehre und weitere Massnahmen″ mit Stary 1992
- Mitglied der AHD-Curriculum AG (2005: Vorbereitung der AHD/dghd Leitlinien für Modularisierung und Zertifizierung), weiterhin der dghd AG für Wb (u.a. Vorbereitung betr. Kompetenzkatalog)
- Stellvertretende Vorsitzende der Akkreditierungskommission / AKKO von AHD und dghd 2001 – 2010
- 2012 Beginn der Initiative eines Projekts zur berufsbezogenen wissenschaftlichen Weiterbildung (Professionalisierung) für neu eingestellte wiss. Mitarbeiter / innen in Hochschuldidaktik und Qualitätsmanagement mit Selbststudienmaterialien (im Kontext eigener positiver Erfahrungen mit dem o.a. Postgraduate Diploma Hochschuldidaktik an der University Surrey / U.K)
- Seit 2012 Mitglied der dghd-Forschungskommission
- Seit 2013 erneut Mitglied der dghd-Akkreditierungskommission
/ AKKO
- März 2014 (43.dghd-Jahrestagung) Präsentation "Forschungsbasierte Werkstattseminare (AHD- / dghd-akkreditiert) als erfolgreiche Trigger für "Gute Lehre", insbesondere für den Shift from Teaching to Learning (die Vortragsfolien werden auf der Tagungswebsite veröffentlicht werden)
- Beraterin, Autorin, später Mitherausgeberin des Handbuch Hochschullehre / HHL 1994 – 2001; seit 2001 Autorin, Lektorin und Mitherausgeberin des Neuen Handbuch Hochschullehre / NHHL (Raabe Verlag / gemeinsam mit z.Zt. Fleischmann, Schaper, Szczyrba seit 2012, Wildt)
- Weiterhin Begutachtung von Anträgen für Drittmittel, Durchführung dghd-akkreditierter Werkstattseminare an verschiedenen Hochschulen, sowie Beratungen - auch betr. Projekte im Rahmen des Qualitätspakts Lehre, sowie für Promovierende und wiss. Mitarbeiter / innen der Arbeitsbereiche Hochschuldidaktik und Qualitätsmanagement / Leiter und Leiterinnen hochschuldidaktischer Einrichtungen und/oder Projekte
4. Einbindung in internationale Entwicklungen, z.B. [2]
- Vertreterin der BRD im EG-Projekt ″Staff Mobility″ seit 1978 und in die von dieser initiierten sog. ″Maidstone Group″ (Kooperation mit europäischen Kollegen/Kolleginnen) 1979 – 1997
- Präsidentin der ″European Association for Research and Development in HE /EARDHE″ 1986 – 2000
- Vertreterin der BRD im UNESCO-Netzwerk ″European Network Staff Development in Higher Education / ENSDHE″ 1985 – 2001; sowie Vertreterin von ENSDHE auf der Weltkonferenz der UNESCO 1998 in der internationalen Podiumsdiskussion "Staff Development: A Continuous Mission" mit entsprechenden Netzwerken afrikanischer, arabischer, asiatischer Universitäten
- Im Vorfeld des Bologna-Prozesses 1997, 1998 Forschungen für UNESCO-CEPES, Europ. Rektorenkonferenz CRE und UNESCO über Entwicklung und Stand der Hochschullehr- und -lernforschung / ″Shift from Teaching to Learning″ und ″Unterstützung durch Academic Staff Development / ASD″, sowie den Stand von ASD in Europa → ″European Agenda for Change″ (CRE, UNESCO-CEPES 1997)
- Planung und Durchführung
internationaler Kongresse durch die FUB-Arbeitsstelle:
Gemeinsam mit Banta und Anderson (USA) ″5th Conference on
Assessing Quality in Higher Education″ 1993;
″6th Eardhe
Conference Cross Cultural Dialogue and Development in Higher Education – Advanced Study Programmes for Key Persons″ 1999; ″Symposium Arab-German Academic Cooperation – Institutional and Individual Perspectives″
2003
-
Keynote-
oder Invited speaker auf
internationalen Konferenzen; zuletzt 2012 auf der 37. Internationalen Konferenz
Improving University Teaching
/ IUT ″Fostering Knowledge
Transfer″. B. Berendt gab einen Überblick
über ″Academic Staff Development
in Deutschland 1987 – 2012. Sie stellte ausserdem Konzepte ihrer AHD- /dghd- akkreditierten forschungsbasiertenWorkshops vor, die sich als ″trigger″ für gute Lehre an in- und
ausländischen Universitäten bewährt haben (u.a.
″Aktive, dialogische Lehr- und Lernformen für fachbezogene Planung,
Durchführung und Evaluation von 'effektivem' Hochschulunterricht″, sowie
″Ergebnisse der Hochschul-Lernforschung und ihre Umsetzung in 'effektive'
und 'gute' Lehre″)
5. Veröffentlichung B. Berendt (2013): Hochschuldidaktik an der Freien Universität Berlin von den Anfängen 1965 bis 2012
Die Veröffentlichung enthält Aktivitäten der Autorin in hochschuldidaktischer Weiterbildung, Forschung, Beratung und Entwicklung auf institutioneller, regionaler, nationaler und internationaler Ebene von 1965 bis 2012. Sie ist erschienen in Kubicki, K. / Lönnendonker, S. (Hg.) (2013): Beiträge zur Wissenschaftsgeschichte der Freien Universität, Bd. 6 / Schriften des Universitätsarchivs der Freien Universität Berlin; Gesellschaftswissenschaften an der Freien Universität Berlin (Erziehungswissenschaft, Psychologie, Hochschuldidaktik, Politkwissenschaft, Forschungsverbund SED-Staat, Kommunikationswissenschaften, Soziologie und Tourismus). V & R unipress, Göttingen (S. 53 – 100).
Die detaillierte
Inhaltsübersicht ist auf Anfrage bei der Verfasserin erhältlich; Zusendung
der Veröffentlichung kann bei Interesse angefordert werden.
6. Die Veröffentlichung B. Berendt
(2014): Academic Staff Development als Teil von
Qualitätssicherung und -entwicklung im Kontext des Bologna-Prozesses -
Entwicklungen hochschuldidaktischer Aus- und Weiterbildung 2008 - 2013 in
Deutschland ist erschienen.
Einzelheiten
in: Berendt, B., Fleischmann, A., Schaper, N., Szczyrba, B., Wildt, J. (Hg.):
Basisjournal (Grundwerk) Neues Handbuch Hochschullehre, Kap. L 2.7, Berlin.
Raabe Verlag. Die Zusendung kann veranlasst werden.
Status: August 28, 2013
Dr. Brigitte Berendt
Ringstrasse 11 / D-12203 Berlin / Tel. +49 (0) 30 833 72 75
e-mail: bberendt@zedat.fu-berlin.de
/ Internet: http://userpage.fu-berlin.de/~bberendt
A more detailed version of the Short Biography
was finished in April 2012:
„Hochschuldidaktik
an der Freien Universität von den Anfängen 1965 bis 2012". In: Kubicki,
K., Lönnendonker, S. (Hrsg.): Beiträge zur
Wissenschaftsgeschichte der Freien Universität Berlin. Göttingen, V&R unipress (in press)
A. Short Biography
B. Publications B. Berendt in English 1981 - 2009
C. Publications B. Berendt in German 1967 - 2013
A. Short Biography
1. Survey
Brigitte
Berendt (Dr.jur.) studied Law and Education in Berlin, Cologne and Surrey (UK).
She holds the Diploma Practice in Higher
Education from the University of Surrey (U.K.). In 1974, she initiated the
first pilot study and research project in the Federal Republic of Germany "Planning, organization and evaluation
of a curriculum for academic staff development (faculty development)".
She was in charge of the project that was carried out 1975 - 1979 at Freie
Universität Berlin (FUB). In 1976, she became Head of the newly founded Unit
for Academic Staff Development and Research into Higher Education at this
university. The Unit included three additional staff developers and two
secretaries.
She
was member of the Executive Committee of AHD - the National Association for
Staff Development and Research into Higher Education - when she became the
German representative within the EU-sponsored project "Staff
Mobility"; other members were D. W. Piper / UK (coordinator), J. Conrad /
DK, P. Veltmann /NL). The group initiated the so called "Maidstone
Meetings for Staff Developers" (every two years in different European
countries from 1976 up to 1997).
After
initiating the first German national network for faculty development in 1983,
she became national co-ordinator and representative of the FRG within the UNESCO European Network Staff Development in Higher Education (ENSDHE) in
1985. She represented ENSDHE in the international thematic debate on "Staff Development: A continuing
mission" during the UNESCO World Conference on Higher Education in the
XXIst Century (Paris 1998). Her contribution was based on results of
her research carried out for UNESCO-CEPES and UNESCO (the papers were published
in 1998 and 1999): The article B. Berendt: "How to Prepare and Bring About
the Shift from Teaching to Learning through Academic Staff Development
Programmes - Examples and Perspectives" was discussed during the Palermo
Congress of UNESCO-CEPES and the European Rectors' Conference / CRE (now EUA)
with more than 400 participants. It influenced the discussion and the final
recommendation within "A European Agenda for Change": "The Shift
from Teaching to Learning implies self-managed learning, a coaching role for
the teacher, professional support services, investment in new delivery and
Quality Assurance mechanisms ... A crucial lever for change is a creative and
well defined personnel policy which opens up teaching as a career supported by
appropriate Staff Development Programmes" (CRE, UNESCO-CEPES 1997).
In
1987, she became President of the European Association for Research and
Development in Higher Education (EARDHE).
In
these capacities she has organized and co-ordinated research projects,
workshops, networks and conferences for academic staff development (faculty
development) on the institutional, national and international level. She has
lectured and published widely and has carried out workshops and consultations
at European and at Arab, African and Asian universities and institutions. For
several international conferences she was invited as as a keynote speaker. 50
publications are available in English (for a list, cf. this homepage, Section
B.). A list of more than 70 publications in German is included in Section C. of
this homepage. Some articles were translated into French, Japanese and Russian
language.
2. Some details on her
activities since 2000 on the national and international level:
In
2001, B. Berendt was elected Vice-Chairperson of the national accreditation
commission for academic staff development workshops and programmes (AHD-AKKO: http://www.ahd-hochschuldidaktik.de, Link: Akkreditierung). In 2003, she became a member of the national
working group "Curricula and modules for academic staff development",
which existed up to 2005 and prepared the standardizing AHD-Guidelines for
Academic Staff Development Courses. Since 2005, she has been a member of the
AHD-Commission for Academic Staff Development.
In
2001, she became co-editor of the New Handbook for University Teaching / NHHL -
a regularly updated publication on research and practice in university
teaching, with 292 authors in 2011. The 54th supplementary issue was finished
recently (Co-editors in 2012: B. Szczyrba and J. Wildt).
On
the international level, she has intensified since 2000 her co-operation with
Arab universities and institutions, that started in 1990. In 2001, UNESCO and
the Ministry for Higher Education Oman invited B. Berendt for a keynote speech
and seminar "From teaching to active
learning: a research-oriented concept for staff development workshops" during
their international conference on "The
University of the 21st Century". In the same year, B.
Berendt carried out consultations and workshops for 8 Jordanian universities
and the National Center for Human Resources Development (NCHRD).
She
organized the colloquium "Arab-German
co-operation - institutional and individual perspectives" at Freie
Universität Berlin (October 2002) in the context of of the BMZ / DAAD project "Dialogue of Cultures". 17
Arab colleagues participated, most of them partners of common projects, e.g.
from the joint DAAD sponsored project with the University of Aleppo / Syria
(2000 - 2002) "New methods of
teaching and learning in Higher Education". In this context, she
developed and co-organized two courses for 80 Syrian professors, including
lectures, workshops and self-study materials. The first seminar (Aleppo 2000)
included basic topics: "From
teaching to active learning", "Rhetorics", "Moderation of
learning processes", "New media", "Examinations".
The follow-up seminar for the same professors (Aleppo 2002) included lectures,
workshops and self-study materials about innovative teaching practice in
different disciplines: Agriculture, Architecture, Biology, Engineering,
Medicine.
The´BMZ
/ DAAD sponsored project "Preparation
of a course and development of a programme 'Faculty Development for Jordanian
University Teachers' ", started in 2003, benefits from the experiences
with the joint German-Syrian project mentioned. It also benefits from B.
Berendt's comparative research, carried out and intensified for UNESCO: a) "Relevance and types of programmes for
academic staff development in Europe"; b) "The shift from
teaching to learning", which also includes results of research on
students' learning since 1968 and possible conclusions for effective teaching.
3. International activities
2006/2007 (examples)
In
addition to the continued activities on the national and institutional level of
different German universities (e.g. Braunschweig, Frankfurt, Göttingen),
activities on the international level in 2006 included a keynote on
"Training Approaches for Improving Teaching Competencies of University
Teachers in Germany (Context: Support of the Bologna Process)". B. Berendt
was invited as the representative of Germany to the European Conference on
"European Training Approaches in Academic Staff / Faculty
Development" by the University of Bologna (Centro Interdipartimentale di
Richerche Educative).
The
Japanese universities Niigata (Research Institute for Faculty Development),
Tokushima (Centre for University Extension-Support, Research and Development
Section of Higher Education) and Nagoya (Center for the Studies of Higher
Education) invited her for lectures and discussions on "Changes in Higher
Education - Support of the Shift from Teaching to Learning by Academic Staff /
Faculty Development Programmes". In addition, she carried out her
AHD-accredited workshop "Effective Teaching through Student-centered
Approaches and Methods of Active Learning" at the University of Tokushima.
In May 2007, the Vice-President for Education and Research of Niigata
University visited Freie Universität Berlin. The discussions with B. Berendt
and particularly the Vice-President for Teaching of FU Berlin, the FU-Bologna
Agent and a Student Adviser continued the co-operation started.
In
June 2007, B. Berendt presented as an invited speaker, "International
Co-operation in Academic Staff / Faculty Development: Examples and Conclusions
for Effective Approaches" at the German-Chinese Symposion for Higher
Education at the University Dortmund with 15 representatives of the
"National Association for the Study of Higher Education / NASHE" from
11 Chinese universities and 9 German colleagues.
4. Activities 2008 - March
2013 on the national and international level
In
2008 - 2010, B. Berendt had to reduce her activities. In particular, she had to
cancel invitations to China by NASHE, and to Barcelona. She had been invited as
a keynote speaker in the context of the symposium with colleagues from 60 Latin
American universities. The symposium was prepared and organized by Joan Rue
Domingo, who became President of ICED in 2010.
In
2011, she intensified her activities as a co-editor, lector and author of the
New Handbook for University Teaching / NHHL (co-editors B. Szczyrba, J. Wildt).
In particular she carried out research into Academic Staff Development as part
of Quality Assurance and -Development in the context of the Bologna Process:
Developments of Academic Staff Development 2008-2011 in Germany, and published
the results. In her summary, she analysed recent developments and drew
conclusions for the future (Berendt 2011).
In
summer 2011, a colleague from Niigata University (Japan), who had invited her
in 2007, visited her in order to discuss new developments and possibilities for
a continuation of the existing co-operation. B. Berendt also participated at a
follow-up conference in Berlin with Chinese and German colleagues (members of
NASHE and dghd). The conference was prepared and organised by the German
Association for Research into Higher Education (President: M. Bülow-Schramm)
and the Berlin Institute for Academic Staff Development / BZHL (Head: S.
Brendel). Recent developments in Germany and China were discussed, as well as
topics and forms of co-operation in the future. The next meeting is envisaged
for 2013 in China.
She
accepted invitations for several conferences (e.g. by the European Rectors'
Conference / EUA, the German Rectors' Conference / HRK, CeDiS / Freie
Universität Berlin, HDZ Dortmund / DOSS).
After
having finished her activities as a Co-Chair of the Accreditation Commission of
the German Association for Academic Staff Development and Research into Higher
Education (dghd-AKKO; 2001-2008: AHD-AKKO) in 2010, she became a member of the
dghd Research Commission in March 2012. Her focus is on consultations and
coaching of members of the 3rd generation, who are beginners in university
institutions in the field of Academic Staff Development and/or Quality
Management. In this context she started to discuss the necessity of self-study
materials and possibilities of an Open Learning Course for newcomers in
institutions for Academic Staff Development, Research, Consultation,
Development in Higher Education as well as in institutions for Quality
Management (based on her own experiences as a participant of the Diploma Course
at Surrey University / UK mentioned above).
She
continued to carry out her AHD / dghd accreditated workshops at different
German universities.
As
an invited speaker, she gave an interactive lecture at the 37th International
Conference of Improving Univerity Teaching / IUT "Fostering Knowledge
Transfer" , (July 2012) on "Faculty Development / Academic Staff
Development (ASD): A Trigger for the Shift from Teaching to Learning". She
presented a summary of indicators contributing to the present boom in Faculty
Development / Academic Staff Development and their backgrounds. She examined
the results from studies of student learning and crucial recommendations from the
European Rectors' conference / CRE and UNESCO-CEPES already in their European
Agenda (1997). She also presented her accredited workshop "Effective
Teaching through Participatory Approaches and Methods of Active Learning",
carried out by her in Arabian, Asian and Eastern European universities - which
helped to trigger innovative changes in these countries.
In
March 2013 she became again a member of the dghd-Accreditation Commission /
AKKO.
B. Publications B. Berendt in English 1981 - 2009
BERENDT, B.: "Improving Teaching and
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Entwicklung. DSE-Report. Dok. 1103 A/a IT 23-22-81. Bonn 1981
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---: "Staff Development Programmes within
the Federal Republic of Germany in a Time of Recession". In: University of
Maryland (Ed.).: Improving University Teaching, 8th Conference Berlin 1982,(p.
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Improving University Teaching and Learning in Africa. Nairobi 1982 (p.90-100)
---: "Staff Development in the Federal
Republic of Germany: Development of a Cooperative Model for Staff
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---: "European Staff (Faculty) Development
by the year 2000 -- where are we now, where could (should) we go?" In:
RIECK, W. (Ed.): Higher Education by the year 2000. EARDHE Congress preparatory
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Nairobi/Kenya 1984. DSE Report Dok.1333 A/a GP 23-28-84. Bonn 1984 (p. 39-60)
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universities - reading materials for staff development workshops in African
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---: "Project How to teach large classes
in universities - problems, approaches to solution". Berlin, Surrey 1987
(including materials for a staff development workshop "How to motivate and
activate students in large classes by new forms of teaching and learning")
---/ HURLEY, J., DE WINTER HEBRON, CH.:
"Management and Organization of Staff Development Units". Reading
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report about the Berlin workshop 1988". DSE (German Foundation for
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African universities - Staff development as a field of co-operatioan between
European and African universities". In: UNESCO-CEPES (Ed.):Higher
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workshop on improving university teaching and learning in Africa, Ibadan, Jan.
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including recent developments and some conclusions for the continuation
of Japanese-German co-operation. In: University of Niigata, Research Institute
for Faculty Development (ed): Research into Higher Education / Report 2008.
Niigata 2008
A publication in Japanese language, containing
working materials on the AHD-accredited workshop "Teaching through
student-centered approaches and methods of active learning" and an
"Epilogue: Recent developments and some conclusions for the continuation
of Japanese-German co-operation" is included in: Hamaguchi, S. (ed) Shift
from Teaching to Learning - Lectures and a workshop by Dr. B. Berendt in Japan
(Translation by Kato, K.). Niigata 2008
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the context of the Bologna Process - changing role(s)?". Keynote AHD Conference
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Staff Development (ASD): A Trigger for the Shift from Teaching to
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the 37th International Conference Improving University Teaching / IUT 2012 (in
press)
In particular, the marked publications (*) can
be sent on request:
Berendt 1998, Berendt 1999, Berendt 2005
C. Publications
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Berlin 1968
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„Aktivitäten französischer Universitäten und Hochschulen im Hinblick auf den
Europäischen Binnenmarkt 1992". In: Hochschulausbildung 1988, Heft 4 (S.
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„Hochschullehrerfortbildung als Feld internationaler Kooperation –
Forschungsaktivitäten der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik an der FU". In:
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---:
„Hochschuldidaktische / hochschulpädagogische Qualifizierung der Lehrenden in
der Bundesrepublik Deutschland / Beitrag zum Abschlussbericht des Projekts
Austausch von Experten zur hochschuldidaktischen Qualifizierung von Lehrenden
im Rahmen des deutsch-deutschen Kulturabkommens". Berlin 1990
---:
„Erfolg mit maßgeschneiderten Programmen – nationale und internationale
Erfahrungen mit hochschuldidaktischer Weiterbildung und Beratung". In: Deutsche
Universitätszeitung 1991, Heft 20 (S. 18-20)
---:
„Aktivierung und Motivierung im Hochschulunterricht. Lösungsansätze durch neue
Formen des Lehrens und Lernens". In: Inhalts-AG
und Planungsgruppe Reformstudiengang Medizin (Hrsg.): Neue Lern- und Lehrformen
im Medizinstudium – Dokumentation zum II. Workshop „Reformstudiengang
Medizin", 11.-13.1.1991. Berlin 1991 (S. 31-39)
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„Stärkung der Qualität der Lehre durch hochschuldidaktische Weiterbildung und
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Innsbruck 1992 (S. 256-278)
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„Einführung". In: BERENDT, B./STARY, J. (Hrsg.): Evaluation zur
Verbesserung der Qualität der Lehre und weitere Maßnahmen. Deutscher
Studienverlag. Weinheim 1993 (S. 22-30)
---:
„Hochschuldidaktische Aus- und Weiterbildung in der Bundesrepublik Deutschland:
Bestandsaufnahme und Perspektiven". In: BERENDT, B./STARY, J. (Hrsg.):
Evaluation zur Verbeserung der Qualität der Lehre und
weitere Maßnahmen. Deutscher Studienverlag. Weinheim 1993 (S. 129-155)
---:
„Hochschuldidaktische Aus- und Weiterbildung / Stellenwert – Erfahrungen –
Angebote". In: RAABE Verlag (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre. Bonn 1994
(Kapitel I. 2.1, S. 1-20)
---:
„Gute Lehre und ihre Planung". In: RAABE Verlag (Hrsg.): Handbuch
Hochschullehre. Bonn 1994 (Kapitel A. 1.1, S. 1-20)
---:
„Teilnehmerzentrierte Struktur- und Verlaufsplanung von
Lehrveranstaltungen". In: RAABE Verlag (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre.
Bonn 1994 (Kapitel A. 1.2, S. 1-59)
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UNESCO-NGO Collective Consultation on Higher Education. Paris 1995 (p. 131-142)
---:
„Werkstattseminare – Vom Umgang mit kritischen Unterrichtssituationen –
Bewährte Formen zur Erarbeitung von Lösungsalternativen." In: RAABE Verlag
(Hrsg.): Handbuch Hochschullehre. Bonn 1995 (Kapitel I. 2.2., S. 1-29)
---:
„18 Jahre Arbeitsstelle Hochschuldidaktische Fortbildung und Beratung an der
Freien Universität Berlin – Konzept, Aktivitäten, Perspektiven." In:
PELLERT, A.: Universitäre Personalentwicklung. Internationale Trends und
Erfahrungen. Österreichischer Studienverlag. Innsbruck 1995 (S. 38-61)
---:
„Werkstattseminare – Vom Umgang mit kritischen Unterrichtssituationen –
Bewährte Formen zur Erarbeitung von Lösungsalternative. Weitere Arbeitsbögen
und Mustervorlagen". In: RAABE Verlag (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre.
Bonn 1996 (Kapitel I. 2.4, S. 1-28)
---:
„Qualifizierung für die Lehre durch Hochschuldidaktische Aus- und Weiterbildung
– Neue Entwicklungen in der BRD und anderen Ländern Europas". In: RAABE
Verlag (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre. Bonn 1996 (Kapitel I. 2.6, S. 1-29)
---/KOVAC,
V.: „Hochschuldidaktische Aus-, Fort- und Weiterbildung in Großbritannien
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---:
„Gute Lehre und ihre Planung". In: REUTTER, W. (Hrsg.): Aktives Lernen
durch effektives Lehren. Humboldt Universität, Phil. Fak. Berlin 1999 (47-66)
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„Was ist gute Hochschullehre?" In: HELMKE/HORNSTEIN/TERHART (Hrsg.):
Zeitschrift für Pädagogik, Sonderheft 41. Teil IV: Qualität und
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„Academic Staff Development
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Zum aktuellen Stand hochschuldidaktischer Aus- und Weiterbildung". In:
BERENDT/VOSS/WILDT: Neues Handbuch Hochschullehre (Kapitel L 2.1, S. 1-34),
RAABE Wissenschaftsverlag Berlin 2002
---:
„Persönlichkeitsentwicklung durch Studium fundamentale? Anmerkungen einer
Hochschuldidaktikerin". In: Universität Witten/Herdecke, Fakultät für das
Studium fundamentale (Hrsg.): Die Fakultät für das Studium fundamentale 2002
(S. 6)
---:
„Vom Lehren zum aktiven Lernen: Forschungsorientierte Weiterbildung als Beitrag
zur Praxis effektiver Hochschullehre". In: Universität Erfurt (Hrsg..):
Erfurter Universitätsreden. Erfurt 2002 (S. 75-92)
---:
„The Shift from Teaching to Learning – Unterstützung durch hochschuldidaktische
Weiterbildungsveranstaltungen auf institutioneller, nationaler und
internationaler Ebene". In: ASDONK et al. (Hrsg.): Bildung im Medium der
Wissenschaft. Beltz – Deutscher Studienverlag,
Weinheim, Basel 2002 (S. 175-184)
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„Hochschuldidaktische Weiterbildung als Bestandteil von Qualitätssicherung und
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hochschuldidaktischer Weiterbildungsveranstaltungen". In: WELBERS, U.:
Hochschuldidaktische Aus- und Weiterbildung. W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld
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---:
Werkstattseminar „Vom Lehren zum aktiven Lernen: Forschungsorientierter Beitrag
zur Praxis effektiver Hochschullehre". In: WELBERS, U.:
Hochschuldidaktische Aus- und Weiterbildung. W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld
2003 (S. 211-220)
---:
„Das Projekt: Vorbereitung eines Regionalverbundes Lehr- und Lernkompetenz an
Hochschulen der Länder Berlin und Brandenburg/LEKO". In: WELBERS, U.:
Hochschuldidaktische Aus- und Weiterbildung. W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld
2003 (S. 387-396)
---:
„The Shift from Teaching to Learning - mehr als eine 'Redewendung': Relevanz -
Forschungshintergrund - Umsetzung". In:
WELBERS, U., GAUS, O.: The Shift from Teaching to Learning. Bielefeld 2005 (S. 35 - 41)
---:
„Academic Staff Development"
im Kontext und zur Unterstützung des Bologna-Prozesses. Stellenwert und Stand
hochschuldidaktischer Weiterbildung. In: BERENDT/VOSS/WILDT: Neues Handbuch
Hochschullehre (Kapitel L 2.2, S. 1-51), RAABE Wissenschaftsverlag Berlin 2005
---:
"Hochschuldidaktischer Methoden-Fundus: Basiswissen". In:
BERENDT/VOSS/WILDT: Neues Handbuch Hochschullehre (Kapitel C 3.1, S. 1-22),
RAABE Wissenschaftsverlag Berlin 2006
---:
„Teilnehmerzentrierte Struktur- und Verlaufsplanung von
Lehrveranstaltungen". In: RAABE Verlag (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre.
Bonn 1994 (Kapitel A. 1.2, S. 1-59) / Neu bearbeitete und verkürzte Fassung in
BERENDT/VOSS/WILDT: Neues Handbuch Hochschullehre (Kapitel B.1.1, S. 1-39),
RAABE Wissenschaftsverlag Berlin 2006
---:
„Academic Staff Development
als Teil von Qualitätssicherung und -entwicklung im Kontext des
Bologna-Prozesses - Entwicklungen hochschuldidaktischer Aus- und Weiterbildung
2008-2011 in Deutschland". In: BERENDT/SZCZYRBA/WILDT: Neues Handbuch
Hochschullehre (Kapitel L 2.7, S. 1-33), RAABE Wissenschaftsverlag Berlin 2011
---:
„Academic Staff Development
als Teil von Qualitätssicherung und -entwicklung im Kontext des
Bologna-Prozesses - Entwicklungen hochschuldidaktischer Aus- und Weiterbildung
2008 bis April 2013 in Deutschland". Aktualisierte Fassung der zuvor
angegebenen Veröffentlichung Berlin 2013 (erscheint 2014)
--- : "Hochschuldidaktik an der Freien Universität von den Anfängen 1965 bis 2012". In: Kubicki, K., Lönnendonker, S. (Hrsg.) (2013): Beiträge zur Wissenschaftsgeschichte der Freien Universität, Bd. 6 / Schriften des Universitätsarchivs der Freien Universität Berlin; Gesellschaftswissenschaften an der Freien Universität Berlin (Erziehungswissenschaft, Psychologie, Hochschuldidaktik, Politkwissenschaft, Forschungsverbund SED-Staat, Kommunikationswissenschaften, Soziologie und Tourismus). V & R unipress, Göttingen (S. 53 – 100).
Last update: April 14, 2014