Ines Langemeyer

Full Professor at the Karlsruhe Institute of Technology (KIT)

for the research on teaching and learning

 

 

Academic interests:

Scientification/epistemification of work

Epistemic cultures

Inquiry-based learning

Research and teaching nexus

Science and Technology Studies

Developmental work research

Workplace learning

Cultural-historical school, activity theory

Critical Psychology

Gender studies

Cultural Studies and Media Studies

 

 

Contact:

 

 

http://www.lehr-lernforschung.org

 

 

Prof. Dr. Ines Langemeyer
Professur für Lehr-Lernforschung
Institut für Berufspädagogik und Allgemeine Pädagogik/House of Competence
Fritz-Erler-Str. 23 (Röser-Haus)
Geb.: 01.86 (KIT Campus Süd)
Raum: 355 (3. Stock)
76133 Karlsruhe
+49 (0) 721 608 41640

http://www.ibap.kit.edu/berufspaedagogik/mitarbeiter_1199

 

 

Selected Publications

 

Langemeyer, Ines; Rohrdantz-Herrmann, Ines (2014). Forschungsorientiertes Lehren. Eine Bestandsaufnahme am KIT. A + B Forschungsberichte, http://www.ibap.kit.edu/berufspaedagogik/download/AB_Forschungsbericht_Lehrendenbefragung_20140723.pdf

 

Langemeyer, Ines; Martin, Andreas (2014). Das Personal in der Weiterbildung. Gemeinsamkeiten und Unterschiede zum Bildungs- und Dienstleistungssektor. In: Hessische Blätter für Volksbildung. 64. Jg., H. 1., 17-28.

 

Langemeyer, Ines (2013). Grundzüge einer subjektwissenschaftlichen Kompetenztheorie. REPORT Zeitschrift für Weiterbildungsforschung. 1/2013, 15-24.

 

Langemeyer, Ines (2014). Learning in a Simulation-OT in Heart Surgery and the Challenges of the Scientification of Work. Journal of Education and Work, 27 (3), http://dx.doi.org/10.1080/13639080.2012.742182.

 

Langemeyer, Ines (2011). Science and Social Practice. Activity Theory and Action Research as Socio-Critical Approaches. In: Mind, Culture and Activity, 18 (2) (pp. 148-160). Available from: http://www.informaworld.com/smpp/section?content=a933408782&fulltext=713240928

 

Langemeyer, Ines (2012). Contradictions in expansive learning. In: Norbert Seel (ed.). Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York, Heidelberg: Springer Science + Business Media (pp. 807-810)

 

Langemeyer, Ines (2012). Socio-technological changes of learning conditions. In: Norbert Seel (ed.). Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York, Heidelberg: Springer Science + Business Media (pp. 3144-3147)

Langemeyer, Ines; Nissen, Morten (2011). Activity Theory. In: Bridget Somekh, Cathy Lewin (Eds.),
Theory and Methods in Social Research. Sage publications. (pp. 182-189).

 

Langemeyer, Ines (2010). Lebenslanges Lernen im Kontext der Verwissenschaftlichung von Arbeit. Lernorte und Lernwege aus subjektwissenschaftlicher Sicht. In: REPORT Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, 33. Jg., 2/2010, 56-64 [Life-long learning in the context of the scientification of work]

 

Langemeyer, Ines (2009) Prekarisierung von Lernverhältnissen. In: R. Castel/K. Dörre. Prekarität, Abstieg, Ausgrenzung. Die soziale Frage am Beginn des 21. Jahrhunderts. Frankfurt/M.: Campus (297-306) [The dissemination of precarious relations of learning]


Langemeyer, Ines (2007) Wo Handlungsfähigkeit ist, ist nicht immer schon Unterwerfung - Fünf Probleme des Gouverne­menta­litäts­ansatzes. In: Frank Bettinger, Johannes Stehr, Roland Anhorn (Hg.), Michel Foucaults Analytik der Macht und die Soziale Arbeit. LehrbuchVS-Verlag (69-85) [Agency is not always already subjugation - five problems of the governmentality approach]

 

Langemeyer, Ines; Roth, Wolff-Michael (2006). Is cultural-historical activity theory threatened to fall short of its own principles and possibilities in empirical research? In: Outlines. Critical Social Studies, 8(2), 20–42. Available from http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/outlines/article/viewFile/2090/1854

 

Langemeyer, Ines (2005). Contradictions in expansive learning - towards a critical analysis of self-dependent forms of learning in relation to the contemporary socio-technological change. Forum: Qualitative Social Research, Vol. 7 (1) www.qualitative-research.net/fqs-texte/1-06/06-1-12-e.htm.

 
Langemeyer, Ines (2005). Kompetenzentwicklung zwischen Selbst- und Fremdbestimmung. Arbeitsprozess­integriertes Lernen in der Fachinformatik. Eine Fallstudie. Münster: Waxmann Verlag. [Competence development between autonomy and heteronomy. Workplace/work based learning in the IT-sector. A case study]