navigation 2
 

                     Scientific Publications

Monographs and Editions

Battmann, W. (1989). Verhaltensökonomie: Grundannahmen und eine Anwendung am Fall des kooperativen Handelns [Behavioral economics: Foundations and an application to cooperative work]. Frankfurt: Lang.

Battmann, W. (Ed.) (1997). Stabilität und Wandel in Organisationen: Das Management zwischen Tradition und Innovation [Stability and change in organizations: The management between innovation and tradition]. Frankfurt/M.: Lang.

Battmann, W., & Dutke, S. (Eds.) (1996). Processes of molar regulation of behavior. Lengerich: Pabst.

Schönpflug, W., & Battmann, W. (1982). Psychologische Effekte bei Langzeiteinwirkung von Verkehrslärm [Psychological effects of long-term impact of traffic noise]. Berlin: Umweltbundesamt (Forschungsbericht 82-105 01 304). (V+107).

Schönpflug, W., & Battmann, W. (1987). Individuelle Lärmminderung: Ergebnisse aus Feld- und Laborstudien [Individual noise reduction: Results of field and laboratory studies]. Berlin: Umweltbundesamt (Forschungsbericht 87-105 01 214). (VI+106)

Journal articles

Battmann, W. (1984). Regulation und Fehlregulation im Verhalten IX: Belastung und Entlastung durch Planung [Regulation and dysregulation in human action IX: Load enhancement and load reduction in planning]. Psychologische Beiträge, 32, 672-691.

Battmann, W. (1988). Requests of feedback as a means of self-assessment and affect optimization. Motivation and Emotion, 12, 54-72.

Battmann, W. (1989). Regulation und Fehlregulation im Verhalten XIII: Belastung und Entlastung durch Kooperation [Regulation and disregulation in human action XIII: Load reduction and load enforcement in cooperative work]. Psychologische Beiträge, 31, 35-56.

Battmann, W. (1990). Behavioral Economics: Fundamental concepts and an application to cooperative work.German Journal of Psychology, 14, 214-216.

Battmann, W. (1995). F.W. Taylor und die ISO 9000: Normierung als pseudorationale Maxime [F.W. Taylor and the ISO 9000: Norming as a pseudorational maxim.]. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 39,182-188.

Battmann, W., & Klumb, P. (1992). Behavioral economics and compliance with safety regulations. Safety Science, 16, 35-46.

Battmann, W., & Schönpflug, W. (1986). Synchrone Belastung durch Schalle und Tätigkeiten [Synchronous load due to noise and activity]. Zeitschrift für Lärmbekämpfung, 33, 14-21. 21.

Brocke, B., & Battmann, W. (1985). Die Aktivierungstheorie der Persönlichkeit: Eine systematische Darstellung und partielle Rekonstruktion [The activation theory of personality: A systematic presentation and partial reconstruction]. Zeitschrift für differentielle und diagnostische Psychologie, 6, 189-213.

Brocke, B., & Battmann, W. (1992). The arousal/activation theory of extraversion and neuroticism: A systematical analysis and principal conclusions. Advances in Behaviour Research and Therapy, 14, 211-245.

Reisenzein, R., & Battmann, W. (1992). Zu einigen (scheinbaren) methodischen Problemen bei der überprüfung von Erklärungsmodellen der scheinbar paradoxen Wirkungen von Lob und Tadel: Antwort auf Groeben und Blickle [Some (seemingly) methodological problems in tests of causal models of paradoxical effects of praise and blame: Reply to Groeben and Blickle]. Zeitschrift für experimentelle und angewandte Psychologie, 39, 689-692.

Schulz, P., & Battmann, W. (1980). Die Auswirkungen von Verkehrslärm auf verschiedene Tätigkeiten [Effects of traffic noise on different activities]. Zeitschrift für experimentelle und angewandte Psychologie, 27, 593-610.

Contributions to Handbooks

Battmann, W. (1993). Kooperation [Cooperation]. In Schorr, A. (Ed.), Handwörterbuch der angewandten Psychologie (pp. 417-420). Bonn: Deutscher Psychologen Verlag.

Schönpflug, W. & Battmann, W. (1988). Costs and benefits of coping. In S. Fisher, & J. Reason, (Eds.), Handbook of health, stress, cognition, and coping (pp. 701- 715). New York: Wiley.

Contributions to Editions

Battmann, W. (1984). Planungsstrategie, Lärmbelastung und Anstrengung [Planning strategy, noise, and effort]. In A. Schick, & K.-P. Walcher, (Hrsg.), Beiträge zur Bedeutungslehre des Schalls (pp. 95-306). Bern: Lang.

Battmann, W. (1984). Der jugendliche Motorradfahrer zwischen Hedonismus und Umweltbewußtsein: Wenn das Gute nicht nützlich ist [Young motorcyclists between hedonism and ecological awareness: When doing the good is not useful]. In A. Stiksrud (Hrsg.), Jugend und Werte (pp. 289-299). Weinheim: Beltz.

Battmann, W. (1985). Mehr wissen über ein Problem: Höhere Effizienz und weniger Angst? [Learning more about a problem: Does it lead to higher efficiency and lower anxiety?] In D. Albert (Hrsg.), Bericht über den 34. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (Band 1, pp. 276-278). Göttingen: Hogrefe.

Battmann, W. (1986). Problems in the design of information retrieval systems: Information complexity and user competence. In F. Klix & H. Wandke, (Eds.), Man-Machine- Interaction I (pp. 131-138). The Hague: North-Holland.

Battmann, W. (1986) Selbstregulation und Kooperation beim arbeitsteiligen Handeln an vernetzten Bildschirmarbeitsplätzen [Selfregulation and cooperation doing shared work in computer networks]. In M. Amelang (Hrsg.), Bericht über den 35. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (Band 1, p. 25). Göttingen: Hogrefe.

Battmann, W. (1988). Wissenserwerb und Wohlbefinden als konkurrierende Motive bei der Selbstbewertung [Learning and wellbeing as concurrent motives in self-assessment activities]. In W. Schönpflug (Hrsg.), Bericht über den 35. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (Bd. 1, S. 15). Göttingen: Hogrefe.

Battmann, W. (1989). Planning as a method of stress prevention: Will it pay off? In C.D. Spielberger, & J. Strelau, (Eds.), Stress and Anxiety (Vol. 12, pp. 259-275). Washington: Hemisphere.

Battmann, W. (1989). Time-perspective and anxious thought. In Lovibond, P. & Wilson, P. (Eds), Clinical and abnormal psychology (Vol. 9, pp. 15-24). The Hague: Elsevier Science Publishers.

Battmann, W. (1991). Optimization of the affective state by feedback seeking. In C.D. Spielberger, I.G. Sarason, Z. Kulszar & G. van Heck (Eds.), Stress and Emotion (Vol. 14, pp. 287-288). Washington: Hemisphere.

Battmann, W. (1994). Conflitti nel management di reti di organizzazione alternative [Conflicts in the management of "alternative" network organizations]. In S.A. Promidea (Ed.), Quaderni Mediterranei (pp. 101-110). Rom: Ministerio del lavorno O.F.P.L. [Italian, translated by the editor].

Battmann, W. (1996). Resources, stability, and the pursuit of happiness. In W. Battmann & S. Dutke (Eds.), Processes of molar regulation of behavior (pp. 145-155). Lengerich: Pabst Science Publishers.

Battmann, W. (1997). Innovation durch Standardisierung [Innovation by standardization]. In W. Battmann (Hrg.), Stabilität und Wandel in Organisationen: Das Management zwischen Tradition und Innovation (pp. 83-104). Frankfurt/M.: Lang.

Battmann, W. (1997). Vernetzte Organisationen: Motoren von Leistung und Gerechtigkeit? [Network organizations: Engines of performance and justice?]. In W. Battmann (Hrg.), Stabilität und Wandel in Organisationen: Das Management zwischen Tradition und Innovation (pp.127-148). Frankfurt/M.: Lang.

Battmann, W., & Herzig, G. (1984). Planung bei leitenden Angestellten: Die Angst vor dem Ungewissen [Planning in higher level management: Fear of the unknown]. In H. Fischer (Hrsg.), Neue Perspektiven und Technologien: Bericht über die 26. Fachtagung der Sektion Arbeits- und Berufspsychologie des BDP (pp. 557-567). Bonn: BDP.

Battmann, W., & Klumb, P. (1991). Behavioral Economics and Safety. In SPE (Ed.), Proceedings of the SPE 1991 (pp. 613-617). Dallas: Society of Petroleum Engineers.

Battmann, W., & Lauche, K. (1996). Jenseits des organisationalen Narzißmus: Die kundenorientierte Organisation [Beyond organizational narcism: The customer oriented corporation]. In G. Dehr und W. Biermann (Hrg.), Kundenorientierung (pp. 145-169). Frankfurt/Main: Wirtschaftsverlag der FAZ.

Battmann, W., & Liepmann, D. (1993). Qualitätszirkel als Instrument der Personalentwicklung: Eine meta-analytische Betrachtung [Quality circles as a means of personnel development: A meta-analysis]. In D. Liepmann (Hrg.): Qualifizierungsmaßnahmen als Konzepte der Personalentwicklung (pp.169-188). Berlin, New York: Lang.

Battmann, W., & Schönpflug, W. (1986). Individual noise reduction. In A. Schick, H. Höge, & G. Lazarus-Mainka (Eds.), Contributions to psychological acoustics (pp. 223- 237). Oldenburg: Bibliotheks- und Informationsdienst der Universität Oldenburg. (Translated by the editors).

Battmann, W., & Schönpflug, W. (1986). Kooperation an vernetzten Bildschirmarbeitsplätzen: Verhaltensökonomische Analysen [Cooperation in computer-network workplaces]. In Technische Universität Dresden (Hrsg.), Optimierung geistiger Arbeitstätigkeiten (Vol. 1, pp. 77-81). Dresden: Technische Universität Dresden.

Battmann, W., & Schönpflug, W. (1992). Stressbewältigung in Organisationen [Coping with stress in organizations] (1st ed). In Kh. Sonntag, (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (pp. 211-228). Göttingen: Hogrefe.

Battmann, W., & Schönpflug, W. (1999). Stressbewältigung in Organisationen [Coping with stress in organizations] (2nd ed). In Kh. Sonntag, (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (pp. 245-258). Göttingen: Hogrefe.

Battmann, W., & Schönpflug, W. (2005). Stressbewältigung in Organisationen [Coping with stress in organizations] (3rd ed). In Kh. Sonntag, (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (pp. 306-322). Göttingen: Hogrefe.

Battmann, W., Liepmann, D. & Neumann, U. (1990) Der Qualitätszirkel als Maßnahme der Steigerung innerbetrieblicher Effizienz: Versuch einer meta-analytischen Bestimmung [The Quality circle as a means for the enhancement of organizational efficiency: A meta-analytic assessment]. In W. Schönpflug (Hrsg.), Bericht über den 36. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (Bd. 1, S. 9-10). Göttingen: Hogrefe.

Liepmann, D., & Battmann, W. (1993). Das Assessment-Center: Ein methodischer Ansatz zur Modellierung extrafunktionaler Qualifikationen im Managementbereich [Assessment-Center: A methodological tool for modeling extrafunctional qualifications in management]. In J. Gordesch & H. Salzwedel (Hrsg.): Sozialwissenschaftliche Methoden II (pp. 327-345). Frankfurt/M.: Lang.

top


 


contact courses publications about home