Scientific Publications
Monographs and Editions
Battmann, W. (1989).
Verhaltensökonomie:
Grundannahmen und eine Anwendung am Fall des kooperativen
Handelns [Behavioral economics: Foundations and an application to cooperative work]. Frankfurt: Lang.
Battmann, W. (Ed.) (1997).
Stabilität und Wandel in Organisationen: Das Management
zwischen Tradition und Innovation [Stability and change in
organizations: The management between innovation and tradition].
Frankfurt/M.: Lang.
Battmann, W., & Dutke,
S. (Eds.) (1996). Processes of molar regulation of behavior. Lengerich: Pabst.
Schönpflug, W., &
Battmann, W. (1982). Psychologische Effekte bei
Langzeiteinwirkung von Verkehrslärm [Psychological effects
of long-term impact of traffic noise]. Berlin: Umweltbundesamt
(Forschungsbericht 82-105 01 304). (V+107).
Schönpflug, W., &
Battmann, W. (1987). Individuelle Lärmminderung: Ergebnisse
aus Feld- und Laborstudien [Individual noise reduction:
Results of field and laboratory studies]. Berlin: Umweltbundesamt
(Forschungsbericht 87-105 01 214). (VI+106)
Journal articles
Battmann, W. (1984).
Regulation und Fehlregulation im Verhalten IX: Belastung und
Entlastung durch Planung [Regulation and dysregulation in human
action IX: Load enhancement and load reduction in planning]. Psychologische
Beiträge, 32, 672-691.
Battmann, W. (1988).
Requests of feedback as a means of self-assessment and affect optimization. Motivation and Emotion, 12, 54-72.
Battmann, W. (1989).
Regulation und Fehlregulation im Verhalten XIII: Belastung und
Entlastung durch Kooperation [Regulation and disregulation in
human action XIII: Load reduction and load enforcement in
cooperative work]. Psychologische Beiträge, 31, 35-56.
Battmann, W. (1990).
Behavioral Economics: Fundamental concepts and an application to
cooperative work.German Journal of Psychology, 14,
214-216.
Battmann, W. (1995). F.W.
Taylor und die ISO 9000: Normierung als pseudorationale Maxime
[F.W. Taylor and the ISO 9000: Norming as a pseudorational maxim.]. Zeitschrift für Arbeits- und
Organisationspsychologie, 39,182-188.
Battmann, W., & Klumb,
P. (1992). Behavioral economics and compliance with safety
regulations. Safety Science, 16, 35-46.
Battmann, W., &
Schönpflug, W. (1986). Synchrone Belastung durch Schalle und
Tätigkeiten [Synchronous load due to noise and activity].
Zeitschrift für Lärmbekämpfung, 33, 14-21. 21.
Brocke, B., &
Battmann, W. (1985). Die Aktivierungstheorie der Persönlichkeit:
Eine systematische Darstellung und partielle Rekonstruktion [The
activation theory of personality: A systematic presentation and
partial reconstruction]. Zeitschrift für differentielle und
diagnostische Psychologie, 6, 189-213.
Brocke, B., &
Battmann, W. (1992). The arousal/activation theory of
extraversion and neuroticism: A systematical analysis and
principal conclusions. Advances in Behaviour Research and Therapy, 14, 211-245.
Reisenzein, R., &
Battmann, W. (1992). Zu einigen (scheinbaren) methodischen
Problemen bei der überprüfung von Erklärungsmodellen der
scheinbar paradoxen Wirkungen von Lob und Tadel: Antwort auf
Groeben und Blickle [Some (seemingly) methodological problems in
tests of causal models of paradoxical effects of praise and
blame: Reply to Groeben and Blickle]. Zeitschrift für
experimentelle und angewandte Psychologie, 39, 689-692.
Schulz, P., &
Battmann, W. (1980). Die Auswirkungen von Verkehrslärm auf
verschiedene Tätigkeiten [Effects of traffic noise on different activities]. Zeitschrift für experimentelle und angewandte Psychologie, 27, 593-610.
Contributions to Handbooks
Battmann, W. (1993).
Kooperation [Cooperation]. In Schorr, A. (Ed.),
Handwörterbuch der angewandten Psychologie (pp. 417-420).
Bonn: Deutscher Psychologen Verlag.
Schönpflug, W. &
Battmann, W. (1988). Costs and benefits of coping. In S. Fisher,
& J. Reason, (Eds.), Handbook of health, stress,
cognition, and coping (pp. 701- 715). New York: Wiley.
Contributions to Editions
Battmann, W. (1984).
Planungsstrategie, Lärmbelastung und Anstrengung [Planning
strategy, noise, and effort]. In A. Schick, & K.-P. Walcher,
(Hrsg.), Beiträge zur Bedeutungslehre des Schalls (pp.
95-306). Bern: Lang.
Battmann, W. (1984). Der
jugendliche Motorradfahrer zwischen Hedonismus und
Umweltbewußtsein: Wenn das Gute nicht nützlich ist [Young
motorcyclists between hedonism and ecological awareness: When
doing the good is not useful]. In A. Stiksrud (Hrsg.), Jugend
und Werte (pp. 289-299). Weinheim: Beltz.
Battmann, W. (1985). Mehr
wissen über ein Problem: Höhere Effizienz und weniger Angst?
[Learning more about a problem: Does it lead to higher efficiency
and lower anxiety?] In D. Albert (Hrsg.), Bericht über den
34. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (Band
1, pp. 276-278). Göttingen: Hogrefe.
Battmann, W. (1986).
Problems in the design of information retrieval systems:
Information complexity and user competence. In F. Klix & H.
Wandke, (Eds.), Man-Machine- Interaction I (pp. 131-138).
The Hague: North-Holland.
Battmann, W. (1986)
Selbstregulation und Kooperation beim arbeitsteiligen Handeln an
vernetzten Bildschirmarbeitsplätzen [Selfregulation and
cooperation doing shared work in computer networks]. In M.
Amelang (Hrsg.), Bericht über den 35. Kongreß der Deutschen
Gesellschaft für Psychologie (Band 1, p. 25). Göttingen: Hogrefe.
Battmann, W. (1988).
Wissenserwerb und Wohlbefinden als konkurrierende Motive bei der
Selbstbewertung [Learning and wellbeing as concurrent motives in
self-assessment activities]. In W. Schönpflug (Hrsg.), Bericht
über den 35. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für
Psychologie (Bd. 1, S. 15). Göttingen: Hogrefe.
Battmann, W. (1989).
Planning as a method of stress prevention: Will it pay off? In
C.D. Spielberger, & J. Strelau, (Eds.), Stress and Anxiety (Vol. 12, pp. 259-275). Washington:
Hemisphere.
Battmann, W. (1989).
Time-perspective and anxious thought. In Lovibond, P. &
Wilson, P. (Eds), Clinical and abnormal psychology (Vol.
9, pp. 15-24). The Hague: Elsevier Science Publishers.
Battmann, W. (1991).
Optimization of the affective state by feedback seeking. In C.D.
Spielberger, I.G. Sarason, Z. Kulszar & G. van Heck (Eds.), Stress
and Emotion (Vol. 14, pp. 287-288). Washington: Hemisphere.
Battmann, W. (1994).
Conflitti nel management di reti di organizzazione alternative
[Conflicts in the management of "alternative" network
organizations]. In S.A. Promidea (Ed.), Quaderni Mediterranei
(pp. 101-110). Rom: Ministerio del lavorno O.F.P.L. [Italian,
translated by the editor].
Battmann, W. (1996).
Resources, stability, and the pursuit of happiness. In W.
Battmann & S. Dutke (Eds.), Processes of molar regulation
of behavior (pp. 145-155). Lengerich: Pabst Science
Publishers.
Battmann, W. (1997).
Innovation durch Standardisierung [Innovation by
standardization]. In W. Battmann (Hrg.), Stabilität und
Wandel in Organisationen: Das Management zwischen Tradition und
Innovation (pp. 83-104). Frankfurt/M.: Lang.
Battmann, W. (1997).
Vernetzte Organisationen: Motoren von Leistung und Gerechtigkeit?
[Network organizations: Engines of performance and justice?]. In
W. Battmann (Hrg.), Stabilität und Wandel in Organisationen:
Das Management zwischen Tradition und Innovation
(pp.127-148). Frankfurt/M.: Lang.
Battmann, W., &
Herzig, G. (1984). Planung bei leitenden Angestellten: Die Angst
vor dem Ungewissen [Planning in higher level management: Fear of
the unknown]. In H. Fischer (Hrsg.), Neue Perspektiven und
Technologien: Bericht über die 26. Fachtagung der Sektion
Arbeits- und Berufspsychologie des BDP (pp. 557-567). Bonn: BDP.
Battmann, W., & Klumb,
P. (1991). Behavioral Economics and Safety. In SPE (Ed.),
Proceedings of the SPE 1991 (pp. 613-617). Dallas: Society of
Petroleum Engineers.
Battmann, W., &
Lauche, K. (1996). Jenseits des organisationalen Narzißmus: Die
kundenorientierte Organisation [Beyond organizational narcism:
The customer oriented corporation]. In G. Dehr und W. Biermann
(Hrg.), Kundenorientierung (pp. 145-169). Frankfurt/Main:
Wirtschaftsverlag der FAZ.
Battmann, W., &
Liepmann, D. (1993). Qualitätszirkel als Instrument der
Personalentwicklung: Eine meta-analytische Betrachtung [Quality
circles as a means of personnel development: A meta-analysis]. In
D. Liepmann (Hrg.): Qualifizierungsmaßnahmen als Konzepte der
Personalentwicklung (pp.169-188). Berlin, New York: Lang.
Battmann, W., &
Schönpflug, W. (1986). Individual noise reduction. In A. Schick,
H. Höge, & G. Lazarus-Mainka (Eds.), Contributions to
psychological acoustics (pp. 223- 237). Oldenburg:
Bibliotheks- und Informationsdienst der Universität Oldenburg.
(Translated by the editors).
Battmann, W., &
Schönpflug, W. (1986). Kooperation an vernetzten
Bildschirmarbeitsplätzen: Verhaltensökonomische Analysen
[Cooperation in computer-network workplaces]. In Technische
Universität Dresden (Hrsg.), Optimierung geistiger
Arbeitstätigkeiten (Vol. 1, pp. 77-81). Dresden: Technische
Universität Dresden.
Battmann, W., &
Schönpflug, W. (1992). Stressbewältigung in Organisationen
[Coping with stress in organizations] (1st ed). In Kh. Sonntag,
(Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (pp.
211-228). Göttingen: Hogrefe.
Battmann, W., &
Schönpflug, W. (1999). Stressbewältigung in Organisationen
[Coping with stress in organizations] (2nd ed). In Kh. Sonntag,
(Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (pp.
245-258). Göttingen: Hogrefe.
Battmann, W., &
Schönpflug, W. (2005). Stressbewältigung in Organisationen
[Coping with stress in organizations] (3rd ed). In Kh. Sonntag,
(Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (pp.
306-322). Göttingen: Hogrefe.
Battmann, W., Liepmann, D.
& Neumann, U. (1990) Der Qualitätszirkel als Maßnahme der
Steigerung innerbetrieblicher Effizienz: Versuch einer
meta-analytischen Bestimmung [The Quality circle as a means for
the enhancement of organizational efficiency: A meta-analytic
assessment]. In W. Schönpflug (Hrsg.), Bericht über den 36.
Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (Bd. 1,
S. 9-10). Göttingen: Hogrefe.
Liepmann, D., &
Battmann, W. (1993). Das Assessment-Center: Ein methodischer
Ansatz zur Modellierung extrafunktionaler Qualifikationen im
Managementbereich [Assessment-Center: A methodological tool for
modeling extrafunctional qualifications in management]. In J.
Gordesch & H. Salzwedel (Hrsg.): Sozialwissenschaftliche
Methoden II (pp. 327-345). Frankfurt/M.: Lang.
top
|